Yabancı Dil Sınav Başarısı ve İngilizce İletişim Kurma İsteklilik Düzeyi arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, YABANCI DİLLER EĞİTİMİ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: GAMZE BARLAS

Danışman: Semra Saraçoğlu

Özet:

Bu nicel çalışmada Yabancı Dil Sınav (YDS) başarısı ile sınav katılımcılarının iletişim

kurma isteklilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda

YDS puanı 70 ve üzeri olup başarılı olarak kabul edilen İngilizce sınav katılımcılarına

ulaşılmış ve A, B, C düzeylerindeki puanlardaki artış ile iletişim kurma isteklilik

düzeyindeki artış arasında doğrusal bir bağ olup olmadığı irdelenmiştir. Çalışmamıza

katılan 97 kadın ve 69 erkek katılımcıya James McCroskey tarafından geliştirilen iletişim

kurma isteklilik anketi ile birlikte demografik veri ve YDS puan bilgi ve detaylarına

ulaşmak için çeşitli ön sorular yönlendirilmiştir. Google Formlar aracılığı ile katılımcılara

ulaştırılan anket Sosyal Bilimler için İstatistiksel Paket (SPSS) programı kullanılarak

analiz edilmiş ve sonuçlar tablolar ve grafikler halinde gösterilmiştir. Çalışmanın

sonucunda YDS’den 70 ve üzeri alan katılımcıların 120 üzerinden 88,2 iletişim kurma

isteklilik düzeyine sahip olduğu ve bu değerin yüksek (80-120) iletişim kurma isteklilik

vii

kategorisinde değerlendirilebileceği vurgulanmıştır. Çalışmaya katılan 100 tam YDS

puanına sahip üç katılımcı bulunmaktadır. Bu katılımcıların anket analizleri ise oldukça

farklı bir yorumu doğurmuştur; iletişim kurma isteklilik düzeylerinin ortalama 84,57

olması, YDS’de gösterdikleri tam başarının iletişim noktasında çok az etkisi olduğunu

göstermiştir. Çalışma göstermiştir ki artan YDS puanları ile iletişim kurma istekliliği de

belirli bir oranda artmış fakat orta düzey sınırını önemli ölçüde aşamamıştır. Katılımcılar

çoğunlukla arkadaşları ile birebir İngilizce konuşma konusunda rahat hissederken büyük

bir yabancı gruba İngilizce sunum yapma noktasında isteksizliklerini anket sorularına

verdikleri cevaplarla yansıtmışlardır. Tüm bu bulgular sonuç bölümünde kapsamlı bir

şekilde değerlendirilmiş ve gelecek çalışmalar adına çeşitli yorum ve önerilerde

bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler : İletişim kurma istekliliği, YDS puanı, iletişim