Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MURAT ÇAĞATAY
Danışman: Melih Okur
Özet:
Günümüzde aktif olarak kullanılan birçok motor tipi vardır, her geçen gün bu motor tiplerine daha verimli ve çevreci olan yeni tip motorlar eklenmektedir. Özgün bir termodinamik çevrime sahip Turbo Döngüsel Motor bu motor tiplerinden biridir. Bu çalışmada Turbo Döngüsel Motora ait farklı büyüklüklerdeki iki yanma odasının farklı hava ve yakıt debilerine göre testleri ve akış analizleri yapılmıştır, çıkan sonuçlara göre yanma odaları karşılaştırılmıştır. Bu testler ve analizler için büyük yanma odası ve küçük yanma odası deneylerinde 7 farklı (14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 l/dk) hava giriş debisi kullanılmıştır, bu kullanılan debilerden 14 l/dk ve 15 l/dk debilerinde küçük yanma odasında ateşleme sağlanamamıştır. 20 l/dk’ nin üzerindeki debilerde çok yüksek sıcaklıklara ulaşılacağı ve bu sıcaklıkların yanma odası, yakıt enjektörü ve termo couple gibi bileşenlere zarar vereceği için, 20 l/dk hava debisinin üzerine çıkılmamıştır. Yanma odası çıkışı maksimum sıcaklıkları, büyük yanma odası için 20 l/dk hava debisinde 0,68 l/dk yakıt debisi ile 742 ℃, küçük yanma odası için 20 l/dk hava debisinde 0,45 l/dk yakıt debisi ile 627 ℃ ölçülmüştür. Yanma odalarından elde edilen maximum güçler ise büyük yanma odası için yine 20 l/dk hava debisinde 0,68 l/dk yakıt debisi ile 303 W, küçük yanma odası için 20 l/dk hava debisinde 0,45 l/dk yakıt debisi ile 250 W olarak ölçülmüştür. Tüm hava debileri için büyük yanma odasında 20/1, küçük yanma odasında 30/1 civarındaki hava yakıt oranlarında maximum güçler elde edilmiştir. Yapılan tez çalışması, Turbo Döngüsel Motoru için optimum bir yanma odası tasarlanmasına katkı sağlayacak olup sistem verimliliği artırılacaktır.
Anahtar Kelimeler : Mikro yanma odası, Döngüsel motorlar, Küçük ölçekli yanm