5E öğrenme modeline uygun etkinliklerin ortaokul 1.sınıf öğrencilerinin matematik dersi kesirler konusundaki akademik başarılarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: TUBA GÜRBÜZ

Danışman: CENGİZ ÇİNAR

Özet:

Bu araştırmanın amacı 5E öğrenme modeline uygun etkinliklerin ortaokul 1. Sınıf öğrencilerinin matematik dersi kesirler alt öğrenme alanındaki akademik başarılarına ve derse karşı tutumlarına etkisi olup olmadığını ortaya koymaktır. Bu amaçla 5. Sınıf öğrencilerinden bir deney ve bir kontrol grubu oluşturulmuştur. Uygulama 2013- 2014 eğitim- öğretim yılının birinci döneminde Bursa ilinde araştırmacının çalıştığı Emine Hasan Özatav Ortaokulu'nda yapılmıştır. Çalışmaya 5. sınıfta öğrenim görmekte olan 25'i deney ve 26'sı kontrol grubu olmak üzere araştırmacının derslerine girdiği toplam 51 öğrenci katılmıştır. Dersler 6 hafta (30 saat) boyunca; deney grubuna 5E öğrenme modeline uygun hazırlanmış etkinliklerle, kontrol grubuna ise MEB 5. Sınıf matematik ders kitabına göre işlenmiştir. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu deneysel model kullanılmıştır. Uygulama öncesinde ve sonrasında denkleştirilmiş deney ve kontrol gruplarına Kesirler alt öğrenme alanındaki sorulardan oluşan akademik başarı testi ve tutum testi uygulanmıştır. Ayrıca deney grubundaki öğrencilerden hem uygulama öncesinde hem de uygulama sonrasında bir matematik dersinin nasıl olduğu ile ilgili duygu ve düşüncelerini resim yoluyla ifade etmeleri istenmiştir. Öğrenciler resimleri yaptıktan sonra rastgele iki öğrenci seçilmiş ve yaptıkları resimlerine ilişkin görüşülmüştür. Uygulama sonucunda elde veriler Excell ve SPSS programları kullanılarak istatistiksel testlerle analiz edilmiştir. Test sonuçları incelendiğinde, 5E öğrenme modeline uygun etkinliklerle öğretim yapılan deney grubunun akademik başarı testi son test puanlarının kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür. Aynı şekilde deney grubunun tutum testi son test puanları ile kontrol grubunun son test puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark oluşmuştur. Sonuç olarak 5E öğrenme modelinin öğrencilerin kesirler konusundaki akademik başarılarını ve tutumlarını olumlu yönde etkilediği görülmüştür. Araştırmanın nitel kısmında öğrencilerin matematik dersine ilişkin görüşlerini öğrenmek için resim yapmaları istenmiştir. Öğrencilerin resimleri önceden oluşturulmuş kontrol listelerine göre kategorilere ayrılmıştır. Daha sonra iki öğrenci rastgele seçilerek yaptıkları resme ilişkin görüşme yapılmıştır. Uygulama öncesinde ve sonrasında yapılan resimler ve görüşme sonuçları analiz edildiğinde, 5E öğrenme modelinin öğrenci gözünde; öğretmen imajını olumlu yönde etkilediği, matematik dersinin niteliğini arttırdığı ve daha eğlenceli hale getirdiği görülmüştür.