Kayseri'de kocasinan işitme engelliler özel eğitim meslek lisesi ile nuh mehmet baldöktü anadolu lisesi öğrencilerinin sağlık okuryazarlığı düzeylerinin karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Esra AYDIN

Danışman: Hakan Tüzün

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Araştırma, Kocasinan İşitme Engelliler Özel Eğitim Meslek Lisesi (KİEML) ile Nuh Mehmet Baldöktü Anadolu Lisesi (NMBAL) öğrencilerinin sağlık okuryazarlığı (SOY) düzeylerinin belirlenmesi ve karşılaştırılması amacıyla kesitsel tipte gerçekleştirilmiştir. KİEML’ den 40 (%75,47), NMBAL’ dan 456 (%70,8) öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilen araştırmada, veri toplama gözlem altında anket uygulama tekniğiyle yapılmıştır. Ölçek olarak Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği-32 (TSOY-32) kullanılmıştır. Tüm analizlerde istatistiksel anlamlılık düzeyi p<0,05 kabul edilmiştir. Her iki okulda öğrenciler arasında yaş, cinsiyet, sınıf, yaşanılan yer, anne-baba eğitim ve çalışma durumu gibi sosyodemografik özellikler açısından istatistiksel olarak anlamlı fark olmadığı bulunmuştur (p<0,05). KİEML öğrencilerinde sağlık okuryazarlığı indeks puan ortalaması 17,07∓5,66 olarak NMBAL öğrencilerinde 32,32∓9,1 olarak bulunmuştur. KİEML öğrencilerinin %92,5’i yetersiz, %7,5’i sorunlu/sınırlı SOY düzeyindedir. NMBAL öğrencilerinin %22,4’ü yetersiz, %38,2’si sorunlu/sınırlı, %25,4’ü yeterli ve %14’ü mükemmel SOY düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Okul türü ile sağlık okuryazarlık düzeyleri arasında anlamlı bir fark olduğu bulunmuştur (p<0,05). SOY düzeyinin arttırılması için öğrencilerin ders içeriklerine bu kavram konulmalı ve herhangi bir engele sahip olmanın SOY düzeyi üzerindeki etkilerini belirlemek amacıyla engeli olmayan bireylerle karşılaştırma çalışmaları artırılmalıdır.

Anahtar Kelimeler : Sağlık okuryazarlığı, halk sağlığı, TSOY-32, işitme engelli, lise öğrencileri