Sağlık Hizmetleri Alanı Meslek Dersleri Öğretmenlerinin Örgütsel Bağlılık Ve İş Tatmin Düzeylerinin İncelenmesi: Ankara Örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Büro Yönetimi Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Belgin Öztürk

Danışman: Mustafa Aksoy

Özet:

Günlük hayatın kaynağı, sağlıktır.

S ağlık hizmetleri de bu noktada öncelikli bir ihtiyaçtır.

Eğitim, bu hizmetlerde kalite ve memnuniyetin belirleyicisidir. Sağlık Alanı Öğretmenleri

gelecekte sağlık hizmetleri ekibi ile yardımcı sağlık hizmetlerinde görev alacakların

eğitiminde sorumludur. Bu eğitim teorik ve teknik bilgi beceri eğitimlerinin yanı sıra;

güvenilirlik, hizmet sunmaya hazırlıklı ve istekli olma, insancıl ilişkiler ve tutumlar,

hizmet talep edeni anlamak ve anlayış, nitelikli iletişim gibi soyut ama temel değerlerin

öğretilmesini, uygulanmasını, benimsetilmesini ve kazandırılmasını gerektirir. Bu

araştırmada, sağlık hizmetlerinde beklenen ve hedeflenen sonuçları etkileyebileceği kabul

edilerek Sağlık Hizmetleri Alanı öğretmenlerinin Örgütsel Bağlılığı ve İş Tatmini

incelenmiştir. 2017 yılında Türkiye deki Sağlık Hizmetleri Alanı Meslek Dersleri

Öğretmenleri evreni oluşturmaktadır. Ankara da 210 meslek dersleri öğretmenine anket

uygulanarak veriler toplanmıştır. Çalışmada kullanılan ölçekler Meyer ve Allen Örgütsel

Bağlılık Ölçeği Chronbach α:0,825; alt boyutlarının değeri ise Duygusal Bağlılık, Devam

Bağlılığı ve Normatif Bağlılık için sırasıyla 0,873; 0,592 ve 0,593 dir. İş Tatmini ölçeği

içinse Minnesota İş Doyum Ölçeği kullanılmıştır. Bu ölçeğin güvenirlik analizi yapılmıştır

ve Cronbach Alpha katsayısı 0,944 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin alt boyutlarının

güvenirlik analizi için içsel doyum ve dışsal doyum için sırasıyla Cronbach Alpha 0,896 ve

0,920 dir. Verilere yüzde, frekans, T testi, tek yönlü ANOVA, TUKEY ve Pearson

Momentler Çarpım Korelasyonu Katsayısı analizleri yapılmıştır. Yapılan analizler sonucu

örgütsel bağlılık ve iş tatmini arasında pozitif yönlü orta derecede güçlü bir doğrusal

ilişkinin olduğu görülmüştür. Katılımcıların örgütsel bağlılık ve iş tatmini düzeylerinin

demografik özelliklere g öre farklılaşıp farklılaşmadığına dair testlerde , cinsiyet, yaş,

hizmet yılı, öğretmenlik ve kurumda çalışma süreleri, mezun oldukları ve eğitim aldıkları

yükseköğrenim programları değişkenlerinin tümü için farklılıklar incelenmiştir.

Bilim Kodu: 3.007

Anahtar Kelimeler: Örgütsel bağlılık, iş tatmini, sağlık hizmetleri alanı, meslek dersleri

öğretmeni