Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Büro Yönetimi Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Belgin Öztürk
Danışman: Mustafa Aksoy
Özet:
Günlük hayatın kaynağı, sağlıktır.
S ağlık hizmetleri de bu noktada öncelikli bir ihtiyaçtır.
Eğitim, bu hizmetlerde kalite ve memnuniyetin belirleyicisidir. Sağlık Alanı Öğretmenleri
gelecekte sağlık hizmetleri ekibi ile yardımcı sağlık hizmetlerinde görev alacakların
eğitiminde sorumludur. Bu eğitim teorik ve teknik bilgi beceri eğitimlerinin yanı sıra;
güvenilirlik, hizmet sunmaya hazırlıklı ve istekli olma, insancıl ilişkiler ve tutumlar,
hizmet talep edeni anlamak ve anlayış, nitelikli iletişim gibi soyut ama temel değerlerin
öğretilmesini, uygulanmasını, benimsetilmesini ve kazandırılmasını gerektirir. Bu
araştırmada, sağlık hizmetlerinde beklenen ve hedeflenen sonuçları etkileyebileceği kabul
edilerek Sağlık Hizmetleri Alanı öğretmenlerinin Örgütsel Bağlılığı ve İş Tatmini
incelenmiştir. 2017 yılında Türkiye deki Sağlık Hizmetleri Alanı Meslek Dersleri
Öğretmenleri evreni oluşturmaktadır. Ankara da 210 meslek dersleri öğretmenine anket
uygulanarak veriler toplanmıştır. Çalışmada kullanılan ölçekler Meyer ve Allen Örgütsel
Bağlılık Ölçeği Chronbach α:0,825; alt boyutlarının değeri ise Duygusal Bağlılık, Devam
Bağlılığı ve Normatif Bağlılık için sırasıyla 0,873; 0,592 ve 0,593 dir. İş Tatmini ölçeği
içinse Minnesota İş Doyum Ölçeği kullanılmıştır. Bu ölçeğin güvenirlik analizi yapılmıştır
ve Cronbach Alpha katsayısı 0,944 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin alt boyutlarının
güvenirlik analizi için içsel doyum ve dışsal doyum için sırasıyla Cronbach Alpha 0,896 ve
0,920 dir. Verilere yüzde, frekans, T testi, tek yönlü ANOVA, TUKEY ve Pearson
Momentler Çarpım Korelasyonu Katsayısı analizleri yapılmıştır. Yapılan analizler sonucu
örgütsel bağlılık ve iş tatmini arasında pozitif yönlü orta derecede güçlü bir doğrusal
ilişkinin olduğu görülmüştür. Katılımcıların örgütsel bağlılık ve iş tatmini düzeylerinin
demografik özelliklere g öre farklılaşıp farklılaşmadığına dair testlerde , cinsiyet, yaş,
hizmet yılı, öğretmenlik ve kurumda çalışma süreleri, mezun oldukları ve eğitim aldıkları
yükseköğrenim programları değişkenlerinin tümü için farklılıklar incelenmiştir.
Bilim Kodu: 3.007
Anahtar Kelimeler: Örgütsel bağlılık, iş tatmini, sağlık hizmetleri alanı, meslek dersleri
öğretmeni