Akademik tarihçilik ve okul tarihi arasında bir İngiliz aydın: Simon Schama ve tarih eğitimine katkıları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TUĞÇE DİNÇ

Danışman: Necdet Hayta

Özet:

Bu araştırmada İngiliz tarihçi Simon Schama incelenmiştir. Simon Schama İngiltere’nin yetiştirdiği en önemli ve halen hayatta olan tarihçilerden birisidir. Schama, kitap ve köşe yazarlığı, televizyon belgeselciliği, sanat eleştirmenliği, tarih ve sanat eğitmenliği gibi çok yönlü görevlerde bulunmuştur. Ayrıca 2010-2014 yılları arasında İngiltere’de Eğitim Bakanlığı’nda tarih ve sanat tarihi üzerine danışmanlık yapmış ve İngiltere’deki tarih eğitimine yön vermiştir. Araştırmada Anglosakson dünyasının ünlü tarihçilerinden biri olan Schama’nın hayatı, eserleri, tarihçiliği ve tarih eğitimi anlayışı incelenmiştir. Araştırmada ayrıca Schama’nın danışmanlık görevi sürecinde ülkesi İngiltere’deki tarih eğitimine katkıları incelenmiş ve onun bu çalışmalarının İngiliz akademik camiasına yansımalarına gerek kendi eserlerinden gerekse hakkında yazılan eserlerden hareketle yer verilmiştir. Araştırmanın birinci bölümü olan giriş bölümünde araştırmanın problem durumu, amacı ve konusu, önemi, yöntemi ve araştırmada sıkça geçen kavramların tanımlarına yer verilmiştir. Araştırmanın Kuramsal Çerçeve başlıklı ikinci bölümünde Simon Schama’nın hayatı, tarihçiliği, tarih eğitimciliği, Bakanlık’taki danışmanlık görevi süresinde ülkesi İngiltere’deki tarih eğitimine kazandırmak istedikleri ve kullanılmakta olan Ulusal Tarih Müfredatı için yaptığı çalışmaların İngiltere’deki yansımaları ele alınmıştır. Araştırmanın üçüncü ve son bölümünde sonuç ve önerilere yer verilmiştir. Araştırmanın eklerinde ise Simon Schama ve dönemin Eğitim Bakanı Michael Gove ile ilgili görseller ayrıca Schama’nın bibliyografyası sunulmuştur