Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: AYŞE YILMAZ
Danışman: TÜRKER KURT
Özet:Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin mesleki profesyonelliği ile algılanan örgütsel destek ve inisiyatif alma arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın evrenini, Çankırı İli’nde bulunan resmi ilkokul ve ortaokullarda görev yapmakta olan öğretmenler oluşturmaktadır. İlişkisel tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmanın örneklemi ise, Çankırı’da görev yapan 522 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada kullanılan anketin ilk bölümünde araştırmacı tarafından hazırlanan katılımcıların demografik bilgilerini (cinsiyet, yaş, branş, okul türü, mesleki kıdem, öğrenim durumu) içeren bölüm bulunmaktadır. Araştırmanın ikinci bölümünde Yılmaz ve Altınkurt (2014) tarafından geliştirilen “Öğretmenlerin Mesleki Profesyonelliği Ölçeği”, üçüncü bölümünde Derinbay (2011) tarafından geliştirilen “Algılanan Örgütsel Destek Ölçeği” ve dördüncü bölümde Gündüz, Çakmak ve Korumaz (2015) tarafından geliştirilen “Eğitim Örgütlerinde İnisiyatif Alma Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 22.0 programı kullanılarak yapılmıştır. Verilerin çözümlenmesi için Pearson Mometler Çarpım Korelasyonu Katsayısı, Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi, t-testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Kruskal Wallis H testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin mesleki profesyonellik vii algılarının duygusal emek ve mesleki duyarlılık boyutlarında çok yüksek, kişisel gelişim ve kuruma katkı boyutlarında yüksek düzeyde olduğu; örgütsel destek algılarının yüksek düzeyde olduğu; yine öğretmenlerin inisiyatif almanın tüm boyutlarında yüksek düzeyde algılarının olduğu görülmüştür. Yapılan çoklu regresyon analizi sonucunda, örgütsel destek ve inisiyatif almanın basiret gösterme boyutunun öğretmenlerin mesleki profesyonelliğinin duygusal emek boyutunun yordayıcısı olduğu; örgütsel destek ile inisiyatif almanın başlatıcılık ve engelleri aşma boyutlarının öğretmenlerin mesleki profesyonelliğinin kişisel gelişim boyutunun yordayıcısı olduğu; inisiyatif almanın basiret gösterme boyutunun öğretmenlerin mesleki profesyonelliğinin mesleki duyarlılık boyutunun yordayıcısı olduğu; örgütsel destek ve inisiyatif almanın öz-yatırım ve başlatıcılık boyutlarının öğretmenlerin mesleki profesyonelliğinin kuruma katkı boyutunun yordayıcısı olduğu görülmüştür