Nörogelişimsel bozukluğu olan çocuklarda motor performans ile günlük yaşam aktivitelerinin arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: MELEK VOLKAN YAZICI

Danışman: BÜLENT ELBASAN

Özet:

Bu çalışmada, Nörogelişimsel Bozukluğu olan çocukların motor performans açısından değerlendirilmesi ve yetersizlik görülen alanların tespit edilerek belirlenen bu problemlerin önleminin alınmasıyla uygun eğitsel ve fizyoterapi rehabilitasyon programlarının planlanmasına yön verilmesi amaçlanmaktadır. Çalışmaya 4,5 14,5 yaş arasında Nörogelişimsel Bozukluk tanısı alan 6 Down sendromlu, 20 Otistik, 22 Özgül Öğrenme Güçlüğü, 59 Mental Retarde ve 36 sağlıklı olmak üzere toplam 143 çocuk dahil edilmiştir. Çalışmaya katılmayı kabul eden bütün olguların genel bilgileri kayıt edildikten sonra değerlendirmeleri Bruininks-Oseretsky Motor Performans Testi ve Wee-FIM yaşam kalite indeksi ile yapıldı. Araştırmaya 60 kız, 83 erkek çocuk katıldı. Hasta çocukların yaş ortalamaları 9,96±2,27 idi. Sağlıklı çocukların yaş ortalamaları 8,72±1,98 idi. Hasta çocuklarda motor performansı ölçen 12 alt testten 10 tanesinde motor performans ile günlük yaşam aktivitelerinden kendine bakım ve sfinkter kontrolü arasında yüksek düzeyde korelasyon bulunurken, diğer günlük yaşam aktiviteleriyle herhangi bir ilişki saptanamadı (p<0.05). Çalışmamızın sonuçlarında da görüldüğü gibi motor performansı iyi Nörogelişimsel Bozukluğu olan çocuklarda günlük yaşam aktivitelerinde yaşanan problemlerin az olabileceği görülmektedir. Rehabilitasyon programları düzenlenirken geniş yelpazede fiziksel değerlendirme ve fiziksel eğitim parametreleri göz ardı edilmemelidir.