Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: Sibel Ediş
Danışman: İSKENDER HAKKI SARIGÖZ
Özet:Teknolojinin eğitime entegresinin artmasıyla son zamanlarda ortaya çıkan bir yöntem olan tersine yapılandırılmış öğrenme okulda ödev evde ders esasına dayanmaktadır. Geleneksel yöntemden ayrılan birçok özelliği ile tersine yapılandırılmış öğrenme eğitim alanında son dönemlerde oldukça popüler olmuştur. Bu modele göre, öğrenci öğreneceği konuyu öğretmeni tarafından hazırlanan video dersler aracılığıyla evde öğrenir ve sınıfta aynı konuyu öğretmeninin rehberliğinde aktivitelerle pekiştirir. Bu çalışmada,öğrenmenin öğrencinin elinde olduğunu ve okul dışında da devam ettiğini destekleyen tersine yapılandırılmış öğrenme yönteminin öğrencilerin öğrenen özerkliğine etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. İkinci olarak ise, tersine yapılandırılmış öğrenme ile İngilizce dersi işleyen öğrencilerin bu yöntem hakkındaki tutumları incelenmek istenmiştir. Bu amaçlar doğrultusunda, Türkiye'de bir anadolu lisesinde öğrenim gören bir grup 10. Sınıf öğrencisine 2015-2016 eğitim öğretim yılında sekiz hafta tersine yapılandırılmış öğrenme modeli uygulanmıştır. Çalışmada deney ve kontrol grupları rastgele seçilmiş olup, hem nitel hem de nicel veri toplama araçları kullanılmıştır.Araştırmada, nicel veri toplama aracı olarak her iki gruba da öğrenen özerkliği ölçeği kullanılmış, nitel veri toplama aracı olarak ise deney grubu öğrencilerine tersten yapılandırılmış öğrenme modeli tutum anketi uygulanmıştır. Deney ve kontrol grubu öğrencilerine, tersten yapılandırılmış öğrenme modeli uygulanmadan önce öntest uygulanmış ve istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır; uygulama sonrasında iki gruba da sontest uygulanmış ve önteste benzer sonuçlar alınmıştır. Tersten yapılandırılmış öğrenme modelinin öğrenen özerkliği seviyesinde anlamlı bir etkisi gözlemlenememistir. Araştırmacı tarafından hazırlanan 12 video dersi evde izleyerek okula gelen deney grubu öğrencilerinin bu modele karşı tutumları incelendiğinde, öğrencilerin modeli sevdiği, zevk alarak video dersleri izlediği, aynı zamanda tersine yapılandırılmış öğrenme modelini tecrübe etmekten memnun kaldıkları görülmüştür.