Okul Çağı Çocuklarına Verilen Atılganlık Eğitiminin Akran Zorbalığı Ve Atılganlık Üzerine Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Fatma Avşar

Özet:

Araştırma, okul çağı çocuklarına verilen atılganlık eğitiminin akran zorbalığı ve atılganlık üzerine etkisini belirlemek amacıyla kontrol gruplu ön test, son test araştırma tasarımı ile yarı deneysel olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemine, 5. ve 6. sınıfta öğrenim gören öğrenciler alınmıştır. Müdahale grubunda 47, kontrol grubunda 72 öğrenci olmak üzere toplam 119 öğrenci araştırmaya dahil edilmiştir. Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu , Akran Zorbalığı Belirleme Ölçeği ve Atılganlık Envanteri kullanılmıştır. Müdahale grubuna sekiz oturumdan oluşan Atılganlık Eğitimi verilmiştir. Öğrencilerin yaş ortalaması 11,4±0,7‟dir. Her iki okulda öğrenim gören öğrenciler arasında yaş, cinsiyet, aile yapısı, ekonomik durum ve okul başarısı gibi sosyo-demografik özellikler açısından istatistiksel olarak fark bulunmamıştır (p>0.05). Müdahale ve kontrol grubunda Akran Zorbalığı Belirleme Ölçeği Kurban boyutu ön test/son test ortalamaları karşılaştırıldığında; müdahale grubu öğrencilerinin son test ortalama puanının anlamlı derecede azaldığı, fakat kontrol grubu öğrencilerinin son test ortalama puanının değişmediği saptanmıştır. Müdahale ve kontrol grubunda Akran Zorbalığı Belirleme Ölçeği Zorba boyutu ön test/son test ortalamaları karşılaştırıldığında, müdahale grubu ve kontrol grubu öğrencilerinin son test puanlarının azaldığı, fakat gruplar arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı belirlenmiştir (p>0.05). Müdahale ve kontrol grubunda Atılganlık Envanteri ön test/son test ortalamaları karşılaştırıldığında, müdahale grubunda son test puanının anlamlı derecede arttığı saptanmıştır (p<0.05). Araştırma bulgularına göre, atılganlık eğitiminin öğrencilerin akran kurbanı olma ve atılganlık üzerine etkili olduğu ancak zorba olma durumunu etkilemediği sonucuna varılmıştır.