Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Olcay GÖKTEPE
Danışman: MEHMET ALİ ÇAKMAK
Özet:Bu araştırmanın amacı, okullarda ve dershanelerdeki tarih öğretimini, tarih öğretiminin başarısını, tarih öğretiminde kullanılan ders işleme yöntemlerini, söz konusu yöntemlerden etkin olanının öğretimde ne ölçüde kullanıldığını ve kullanılmadıysa bunun nedenlerini öğretmen ve öğrenci görüşlerine dayanarak incelemektir. Bu araştırmada anket ve mülakat yöntemi uygulanmıştır. Geliştirilen anket toplam 16 sorudan oluşmuş, öğretmen ve öğrencilere ayrı ayrı uygulanmıştır. Buna göre, anketlere verilen cevaplar toplanmış, analiz edilmiş ve elde edilen veriler sonuçta bir araya getirilmiştir. Araştırma, Ankara'da Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı orta öğretim düzeyindeki genel liselerin 12. sınıf öğrencileri ile özel öğretim kurumları olan dershanelerin 12. sınıf öğrencileri ve devlet okulları ile dershanelerde görev yapan tarih öğretmenleri olmak üzere iki basamakta gerçekleştirilmiştir. Ankete katılan öğretmenler ve öğrencilerin seçimi random yöntemiyle yapılmıştır. Anket toplam 18 öğretmen ile 221 öğrenciye uygulanmıştır. Ankete katılan iki yüz yirmi bir öğrenciden 86'sı okul veya dershanede sözel grubunda, 135'i ise Türkçe-matematik grubunda eğitim-öğretim görmektedir. Yine ankete katılan öğretmenlerden 8'i okullarda, 10'u ise dershanelerde görev yapmaktadır. Bulgular, tarih öğretim başarısının okullara göre dershanelerde daha yüksek olduğuna işaret etse de, beklentilerin tam olarak gerçekleşemediğini göstermektedir. Gerek fiziki imkanlardaki yetersizliklerin, gerekse de kullanılan klasik ders işleme yöntemlerinin öğrenciler üzerinde olumsuz etkiler yarattığı elde edilen veriler sonucunda ortaya çıkmıştır. Bu bulgular ışığında tarih öğretiminin geliştirilmesine yönelik ve ileride yapılabilecek bilimsel araştırmalara dair öneriler sunulmuştur.