Bulanık analitik hiyerarşi prosesi ile yetkinliklerin önceliklendirilmesi: Kamu bankası örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: RUMEYSA MÜSTAKİM

Danışman: Cevriye Gencer

Özet:

Son yıllarda yetkinlik kavramı iş yaşamında giderek daha önemli bir hale gelmektedir. Yetkinlik, yüksek performansı ortalama performanstan ayıran bilgi, beceri ve özellikler olarak tanımlanmaktadır. Bu çalışmada, bir kamu bankasında tüm çalışanlarda bulunması beklenen yetkinliklerin belirlenmesi ve bulanık AHP yöntemi ile çalışanlar ve yöneticiler için önceliklendirilmesi; bu sayede tüm çalışanların daha fazla odaklanmaları beklenen alanların belirlenerek; insan kaynakları süreçlerinde daha doğru ve detaylı bir uygulama sağlanması amaçlanmaktadır. Çalışma temel olarak 3 aşamadan oluşmaktadır: İlk aşama çalışanlarda bulunması beklenen yetkinliklerin belirlenmesidir. Yetkinliklerin belirlenmesi için bankada kullanılan yetkinlik seti, yetkinlik tanımları ile birlikte çeşitli unvanlardaki çalışanlara gönderilmiş ve yetkinlikleri gruplandırmaları istenmiştir. Ardından alınan bilgiler neticesinde çalışanlarda en çok bulunması beklenen yetkinliklerden en az bulunması beklenen yetkinliklere doğru bir sıralama yapılmıştır. İkinci aşama hiyerarşinin oluşturulması ve verilerin temin edilmesidir. Yetkinliklerin belirlenmesinin ardından hiyerarşi kurulmuştur. Kurulan hiyerarşiye göre ikili karşılaştırma matrisleri oluşturulmuş; ekiplere gönderilerek ikili karşılaştırmalar yapılmıştır. Üçüncü aşamada bulanık AHP yöntemi adımları uygulanmıştır. Hesaplamaların sonucunda tüm insan kaynakları uygulamalarında kullanılmak üzere yetkinlikler ve ağırlıklandırılmalar belirlenmiştir.