Görsel sanatlar öğretmen adaylarının ilköğretim okulları öğrencilerine sanatsal düzenleme ilkelerinin öğretimine yönelik öğretim materyali tasarım süreçleri


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: ELİF MAMUR YILMAZ

Danışman: SEMA BİLİCİ

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim görsel sanatlar öğretmenlerinin ihtiyaç duydukları öğretim materyallerini belirlemek, belirlenen öğretim materyallerini tasarlayan öğretmen adaylarının materyal tasarım süreçlerini incelemektir. Çalışma grubu Bolu ili ilköğretim okullarından beş görsel sanatlar öğretmeni ile Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim İş Öğretmenliği Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı dersini alan öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırma görsel sanatlar alanında öğretim materyaline ilişkin ihtiyaç belirleme ve ihtiyaçlar doğrultusunda öğretimi planlama, öğretim materyali tasarlama, verilerin analizi ve yorumlanması aşamalarından oluşmaktadır. Araştırmada nitel veri toplama ve çözümleme yöntemleri kullanılmış, veriler görüşme, gözlem ve doküman incelemesi yoluyla elde edilmiştir. Elde edilen veriler N Vivo 7 paket programında içerik analizi, betimsel analiz ve doküman analiziyle çözümlenmiş, bulgular model ve tablolar halinde gösterilmiştir. Araştırmada ihtiyaç analizine ilişkin; Görsel Sanatlar öğretmenlerinin perspektif öğretimi, desen öğretimi, sanat eleştirisi, sanat tarihi öğretimi, müze eğitimi ve sanatsal düzenleme eleman ve ilkeleri ile ilgili konularda öğretim materyallerine ihtiyaç duydukları bulunmuştur. Öğretim materyali ve tasarım süreçlerinde işbirlikli öğrenme çalışmalarının öğrenenlerin bilişsel, üst bilişsel, duyuşsal ve devinişsel becerilerinin gelişmesinde etkili olduğu, öğrenme ortamında; öğrenenlerin sosyal beceriler geliştirdikleri sonuçlarına ulaşılmıştır.