TÜRKİYE’DE 2002, 2004 VE 2007 YILLARINDA GERÇEKLESTİRİLEN “YENİDOĞAN CANLANDIRMA PROGRAMI UYGULAYICI EĞİTİMLERİ”NİN BELİRLENEN KALİTE KRİTERLERİ ve KATILIMCI GERİ BİLDİRİMLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sema ÖZBAS

Danışman: SEÇİL ÖZKAN

Özet:

Arastırmamız, Türkiye’ de 2002, 2004 ve 2007 yıllarında 60 ilde gerçeklestirilen 7839 kisinin eğitildiği 427 NRP uygulayıcı kursunu, program basında tespit edilen kalite kriterleri ve katılımcı günlük değerlendirmeleri açısından değerlendirmeyi amaçlayan tanımlayıcı tipte bir arastırmadır. Bu çalısmada kurslar sırasında hazırlanan kurs raporları kullanılmıstır. Kurs raporlarından kalite kriterleri olarak belirlenen eğitimci sayısı ve meslekleri, katılımcı sayısı, sertifika sınavı basarı ortalaması, teorik ve pratik ders süreleri ile eğitimcilerin kursu değerlendirmeleri alınmıstır. Ayrıca katılımcıların kursu fiziksel ortam, konular, teorik anlatım, pratik uygulama, eğitim materyali ve eğitimci bazında değerlendirdikleri ve kursun her gününde toplanan veriler de kullanılmıstır. Her eğitimde en az dört eğitimci olması kosulu ve 15-20 katılımcı yıllara ve kurs türlerine göre farlılık göstermekle birlikte kursların genelinde sağlanmıstır. OTDS’leri, programdaki ders süreleri (A=330, B=345) ile karsılastırıldığında her üç yılda da B grubunda, OPDS’leri programdaki ders süreleri (A=240, B=260) ile karsılastırıldığında her üç yıl için de A grubunda istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmustur. A kurslarında; 2002 yılında 92,7, 2004 yılında 93,9, 2007 yılında 93,2, B grubu kurslarında ise; 2002 yılında 91,7, 2004 yılında 95,9, 2007 yılında 95,4 basarı ortalamaları sağlanmıstır. Kalite kriterleri sertifika sınav basarısını çok fazla etkilememekle birlikte, katılımcı değerlendirmelerinin yüksekliği ve kurslara olan talebin ve katılımcı sayısının yıllar içinde artması, bu kriterlerin korunmasının önemini göstermektedir. Katılımcıların kurs değerlendirmelerine bakıldığında; katılımcıların en yüksek oranda memnun oldukları konunun her iki grup ve tüm yıllar için “eğitimciler” (A=93,56; B=93,85), en az memnun oldukları konunun ise yine her iki grup ve tüm yıllar için “fiziksel ortam” olduğu (A=82,38; B=81,31) bulunmustur.