Dijital Pazarlamada Tüketicilerin Karar Verme Tarzları İle Dijital Ayak İzleri Arasındaki İlişkinin Yapısal Eşitlik Modeli İle İncelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Bilişim Enstitüsü, Yönetim Bilişim Sistemleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET TAŞ

Danışman: Halil İbrahim Bülbül

Özet:

Dijital teknolojilerin internet ile bütünleşmesiyle birlikte farklı konular, farklı kavramlar da gündeme gelmiştir. İnternet kullanan bireyler dijital ortamda yaptığı faaliyetler ile dijital ayak izlerini oluştururlar. Dijital ayak izi sayesinde kişilere dair siyasi görüş, kişilik özellikleri, potansiyel inanışları vb. tahmin edilebilir hale gelmiştir. Bu çalışma internetten alışveriş yapan bireylerin, dijital ayak izi farkındalıkları ile alışveriş davranışları arasında bir ilişki olup olmadığını tespit etmek amacıyla hazırlanmıştır. Veriler online anket yoluyla toplanmıştır ve analizler SPSS ve AMOS programları ile gerçekleştirilerek sonuçlar değerlendirilmiştir. Çalışmanın örnekleminde farklı gruplardan 607 kişiye ulaşılmış ve yapısal eşitlik modeli aşamasında uç değerler çıkarılarak 461 katılımcıdan elde edilen veriler analize tabi tutulmuştur. Yapılan analizler sonucunda katılımcıların internet ortamındaki faaliyetlerinin kendilerini etkileyebileceğinin bilincinde olduğu, kendi istedikleri şekilde kararlar verdikleri, bazı alt boyutlarda cinsiyetler arasında farklılıklar bulunduğu ve genel olarak dijital ayak izi farkındalığı hususunda katılımcıların demografik özellikleri arasında fark olmadığı görülmüştür. Ayrıca belirlenen değişkenler kapsamında yapılan analizde dijital ayak izi ile bilinçli farkındalık arasında ve dijital ayak izi ile tüketici karar verme tarzlarının bazı alt boyutlarında bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.