İlkokul matematik kitaplarının kullanımına ilişkin sınıf öğretmeni ve öğrenci görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: AYDIN BULUT

Danışman: NEŞE IŞIK TERTEMİZ

Özet:

Araştırmanın amacı, ilkokul matematik kılavuz, ders ve çalışma kitaplarının kullanımına ilişkin sınıf öğretmeni ve 4. sınıf matematik ders ve çalışma kitaplarının kullanımına ilişkin öğrenci görüşlerini belirlemektir. Araştırma, 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Ankara ili Sincan ve Etimesgut ilçelerinde görevli 519 sınıf öğretmeni ve 1015 dördüncü sınıf öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma betimsel bir çalışma olup tarama modeliyle hazırlanmıştır. İlkokul matematik kitaplarının kullanımına ilişkin öğretmen görüşlerini ortaya koymak amacıyla üç alt bölümde 27 maddedelik ?Matematik Kılavuzu, Ders ve Çalışma Kitaplarının Kullanımına İlişkin Öğretmen Görüşleri Anketi? ve 4. sınıf öğrencilerinin matematik ders ve çalışma kitaplarının kullanımına ilişkin görüşlerinin belirlemek amacıyla iki alt bölümde 22 maddeden oluşan ?Matematik Ders ve Çalışma Kitaplarının Kullanımına İlişkin Öğrenci Görüşleri Anketi? hazırlanmıştır. Ayrıca daha derinlemesine bilgi edinmek amacıyla öğretmen görüşme formları oluşturulmuştur. Uygulama sonunda elde edilen veriler SPSS 15 paket programı ile analiz edilmiştir. Veri analizlerinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Araştırmanın elde edilen bulgulara bakıldığında, öğretmenlerin ortalama % 75?inin matematik kılavuz, ders ve çalışma kitaplarını sık sık ve her zaman aralığında kullandıkları; matematik kılavuz kitabı kullanımının öğretmenlerin en son bitirdikleri eğitim düzeyi, mezun olunan program ve öğretmenlerin okuttukları sınıf düzeyine göre farklılık göstermediği ancak öğretmenlerin meslekteki kıdemlerine ve görev yaptıkları okulların sosyo-ekonomik düzeyine göre manidar bir farklılık gösterdiği; matematik ders kitabı kullanımının öğretmenlerin okuttukları sınıf düzeyine ve mezun olunan programa göre farklılaşmadığı fakat öğretmenlerin en son bitirdikleri eğitim düzeyi, meslekteki kıdemleri ve görev yaptıkları okulların sosyo-ekonomik düzeyine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı; matematik çalışma kitaplarında ise tüm bağımsız değişkenlere ilişkin olarak anlamlı bir farklılaşma olmadığı ortaya konmuştur. Öğrencilerin ortalama % 78?inin ders ve çalışma kitaplarını kullandıkları, matematik ders kitabı kullanımının öğrencilerin öğrenim gördükleri okulların sosyo-ekonomik düzeyine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı, çalışma kitaplarında ise bir farklılaşma olmadığı görülmüştür. Öğrencilerin ders kitaplarını en çok konuları takip ederken ve ödev yaparken kullanırken en az ise performans ve proje görevlerinde kullandıkları tespit edilmiştir.