Çağdaş Türk ve dünya tarihi dersi kapsamında 12. sınıf öğrencileri ve tarih öğretmenlerinin AB imajı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: ÇİĞDEM GÜNEY

Danışman: ŞERİFNAZ GÜLİN KARABAĞ

Özet:

Bu araştırmanın genel amacı; lise tarih öğretmen ve öğrencilerinin AB imajı ile bu kademede okutulan tarih ders kitaplarındaki AB ile ilgili konuların ne derecede yer aldığını belirlemektir. Araştırma, tarama modelinde olup betimsel bir nitelik arz etmektedir. Araştırma evreni, 2011-2012 eğitim-öğretim döneminde Giresun ilinde bulunan 3 ayrı orta öğretim okulunun 12.sınıflarında ÇTDT dersini veren 30 tarih öğretmeni ve bu dersi gören 255 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise, evrenden random yoluyla seçilen 255 öğrenciden ve 30 tarih öğretmeninden oluşmuştur. Bu çalışmada kullanılan veri toplama araçları, hem nicel hem de nitel özellikler taşıdığından, veriler, bu iki boyutta ayrı ayrı incelenmiş ve analiz edilmiştir. Nicel veriler, ankette yer alan kapalı uçlu sorulara verilen cevaplardan oluşmuştur. Bu veriler SPSS paket program kullanılarak, öğrencilerin anket sorularına verdiği cevapların dağılımı için yüzde ve frekans; öğrenci ve öğretmen görüşleri ile değişkenler arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını test etmek üzere de kay-kare test yöntemi kullanılmıştır. Nitel verileri, ankette yer alan açık uçlu sorulara verilen cevaplar oluşturmuştur. Bu cevaplar, tematik analiz yöntemi ile kodlamaya tabii tutulmuş ve ortaya çıkan temalar çerçevesinde ankette yer alan cevaplar kodlanarak, frekanslar belirlenmiştir. Araştırma sonucu elde edilen bulgulara göre; lise öğrencileri ve öğretmenleri Türkiye'nin AB'ye girmesini desteklemekte ancak bunun gerçekleşmesini güç bulmaktadır.