Dramanın yazma becerisi üzerindeki etkisi (Temel eğitim 1. kademe 3. sınıf örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: IŞILAY TERZİOĞLU ÜNVEREN

Danışman: Gıyasettin Aytaş

Özet:

Bu çalışmanın amacı, drama yönteminin temel eğitim birinci kademe üçüncü sınıfta öğrenim gören öğrencilerin hikâye yazma becerisine etkisini araştırmaktır. Araştırma, Ankara ili Altındağ ilçesi Peyamitepe Şehit Mehmet Kocakaya İlkokulu’nda 2017-2018 eğitim öğretim yılı bahar döneminde öğrenim gören iki farklı üçüncü sınıf üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya, yirmi yedi deney grubunda, yirmi sekiz de kontrol grubunda olmak üzere toplam elli beş üçüncü sınıf öğrencisi katılmıştır. Ön test son test kontrol gruplu deneysel desenin kullanıldığı araştırmada, ön test uygulamasının ardından kura yöntemi ile deney ve kontrol grupları belirlenmiştir. Deney grubunda yer alan öğrencilere bir hafta hikâye yazmayı tanıtıcı bir ders, bir hafta drama yöntemini tanıtıcı bir ders ve devamında sekiz hafta boyunca toplam sekiz ders saati drama yöntemiyle hazırlanmış etkinlikler uygulanmıştır. Drama yöntemi ile işlenen dersi takip eden derste, öğrencilerin drama aracılığı ile elde ettikleri verileri kullanarak hikâye yazmaları istenmiştir. Kontrol grubuna da deney grubuna verilen hikâye yazmayı tanıtıcı ders verilmiştir. Bunun dışında kontrol grubundaki öğrencilerle dersler, Türkçe dersi üçüncü sınıf öğretmen kılavuz kitabının öngördüğü şekilde işlenmiştir. Kontrol grubuna araştırmacı eşliğinde haftada bir ders saati olmak üzere sekiz ders saati boyunca hikâye yazdırılmıştır. Her iki grup için ortak seçilen hikâye konuları aynı sıra ile gruplara verilmiştir. Uygulama çalışmalarının ardından gruplara ön testte verilen konu tekrar verilerek son test uygulanmıştır. Hikâyeler araştırmacı tarafından hazırlanan hikâye yazma

vii

kâğıtlarına yazılmıştır. Yazılan hikâyeler, araştırmacı tarafından oluşturulan Hikâye Yazma Becerisi Dereceli Puanlama Anahtarı (HYBDPA)’ na göre değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, korelasyon istatiksel yöntemleri kullanılmıştır. Bütün istatiksel yöntemler, SPSS 21.0 programı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, drama yönteminin uygulandığı deney grubu ile geleneksel yöntemin uygulandığı kontrol grubu arasında deney grubu lehine anlamlı farklılık olduğu görülmüştür. Deney grubunda yer alan öğrenciler, HYBDPA’daki içerik ve biçimsel özelliklere yönelik on iki maddenin sekizinde başarılı olmuşlardır. Araştırmadan elde edilen bulgular, dramanın temel eğitim birinci kademe üçüncü sınıfta öğrenim gören öğrencilerin hikâye yazma becerilerini olumlu yönde etkilediğini göstermektedir.

Anahtar kelimeler : Drama, yazma becerisi, hikâye yazma, ilkokul 3. sınıf.