İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde hava olayları, iklim ve deprem ile ilgili konuların öğretiminde aktif öğrenme yöntemlerinin etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Öğrenci: TUBA SOYLU ERDOĞ

Danışman: TURHAN ÇETİN

Özet:

Bu çalışmada ilköğretim 4.sınıf Sosyal Bilgiler programında yer alan Yaşadığımız Yer ünitesiyle ilgili konuların öğretiminde aktif öğrenme yöntemlerinin etkililiği belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2008-2009 öğretim yılında, Ankara ili Çankaya ilçesi, Gazi Üniversitesi Vakfı Özel İlköğretim Okulu'nda öğrenim gören dördüncü sınıflar arasından seçilmiştir. Çalışma bu okulda 4/B (20) ve 4/C (20) şubelerine devam eden toplam 40 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Rastlantısal olarak sınıflardan biri deney diğeri kontrol grubu olarak atanmıştır. Araştırma ön-test, son-test kontrol gruplu deneysel desen şeklinde tasarlanmıştır. Buna göre araştırma üç aşamada gerçekleştirilmiştir. Öncelikle deney ve kontrol gruplarına Yaşadığımız Yer ünitesiyle ilgili iklim, hava olayları ve deprem konularını içeren ön-test uygulanmıştır. Daha sonra deney grubunda hazırlanan program doğrultusunda dersler aktif öğrenme yöntemlerine göre işlenirken, kontrol grubunda geleneksel öğretime devam edilmiştir. Uygulama sonrasında her iki gruba son-test uygulanmıştır. Veri toplama aracı ile elde edilen verilerin çözümlenmesinde SPSS 15.0 (Statistical Package For Social Sciences) paket programından yararlanılmıştır. Öğrencilerin Yaşadığımız Yer ünitesiyle ilgili konuları öğrenme düzeyleri üzerinde aktif öğrenme yöntemlerinin etkisini belirlemek amacıyla t Testi analizinden faydalanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda özet olarak aşağıdaki bulgular elde edilmiştir: İlköğretim 4. sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Yaşadığımız Yer ünitesiyle ilgili konuların öğretiminde aktif öğrenme yönteminin kullanıldığı deney grubu öğrencileri ile geleneksel öğretimin uygulandığı kontrol grubu öğrencilerinin; 1. Ön-test puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. 2. Son-test puan ortalamaları arasında deney grubu öğrencileri lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. 3. Fark puanları (erişi puanları) ortalamaları arasında deney grubu öğrencileri lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Sonuç olarak Yaşadığımız Yer ünitesiyle ilgili konuların öğretiminde Aktif Öğrenme Yönteminin (AÖY), geleneksel öğretime göre daha etkili olduğu görülmüştür