YAN GELİRLİ HAVAYOLU GELİR YÖNETİMİ PROBLEMLERİ İÇİN MÜŞTERİ SEÇİMİ DAVRANIŞI MODELİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Endüstri Mühendisliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Muzaffer BUYRUK

Danışman: Ertan Güner

Özet:

Havayolları tarafından sunulan fazla bagaj, koltuk seçimi, uçak içi ikram gibi yan gelir

ürünleri ilave bir gelir kaynağı ve gelir yönetimi için yeni bir çalışma alanı yaratmıştır. Bu

ürünler arasında bulunan ücret kilidi seçeneği ile ilgili modeller çeşitli araştırmacılar

tarafından kısa zaman önce çalışılmaya başlanmıştır. Ücret kilidi seçeneğinde, müşteri

tarafından ilave bir bedel ödenerek talep edilen güzergâh için ücret belirli bir süre kadar

sabit tutulmaktadır. Müşterilerin bir ürün seti arasından ürün seçimi ile ilgilenen müşteri

seçimi davranışı da son yıllarda akademik alanda önem kazanmıştır.Bu çalışmada, ücret

kilidi ve müşteri seçimi davranışı ile ilgili modeller temel alınarak, literatürde ilk defa en

iyi ürün setlerinin kullanıldığı ücret kilidinde müşteri seçimi davranışı modeli ve bu model

geliştirilerek yan gelirlerde müşteri seçimi davranışı modeli önerilmektedir. Bu modeldeki

ana amaç, yan gelir ürünleri bulunduğunda en iyi ürün setleri kullanılarak gelirin

eniyilenmesidir. Bu bağlamda, öncelikle ücret kilidi seçeneği üzerinde ve takiben yan

gelirlerde müşteri seçimi davranışına ilişkin dinamik programlama modeli geliştirilmiş,

büyük boyutta durum değişkeni olan dinamik modelin hesaplama zorluğundan dolayı

dinamik modelin üst sınırının bulunması amacıyla doğrusal programlama modeli

önerilmiş, ayrıca gelirle etkisinin gözlenmesi amacıyla yan gelirlerin ihmal edildiği

standart dinamik model çalışılmıştır.Önerilen modeller MATLAB programında

kodlanarak modellerin örnek üzerinde çözümleri yapılmış, hazırlanan veri setleriyle

gerçekleştirilen uygulamaların sonuçları ortaya konmuş ve sonuçlar tartışılmıştır. Bununla

birlikte, yan gelirlerde müşteri seçimi davranışı modeli kullanılarak gerçek durumda

havayolları uygulaması gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak, havayolları tarafından önerilen

ürün setlerinin en iyi politika olmayabileceği, kapasite değişimleri de dikkate alınarak

müşterilere her dönemde en iyi setlerin önerilmesinin havayolu şirketlerinin gelirlerini

artırabileceği belirlenmiştir.