Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2007
Öğrenci: MUSA ÖZALP
Danışman: EBRU VESİLE ÖCALIR AKÜNAL
Özet:Kapsamlı kentsel ulasım planları dünyada 1950'li yıllardan bu yana hazırlanmaktadır. Ülkemizde de bazı kentlerimiz için kentiçi trafik ve ulasım sistemlerinin planlanması amacıyla gerek parçacıl gerekse bütüncül olarak planlı dönem baslangıcı olan 1960'lı yıllardan günümüze kadar çok sayıda etüt ve plan faaliyeti gerçeklestirilmistir. Bu tez çalısmasında ülkemizin çesitli kentlerinde yapılmıs kentiçi ulasım planlama çalısmaları kapsamlı olarak kronolojik bir sıralama içinde incelenmekte ve degerlendirilmektedir. Tezin sonunda ulasılması beklenen hedef ise; ülkemizde kentsel ulasım planlamasında yasanan belirsizligin ve düzensizligin giderilmesi ve planlamanın sistematik bir yapıya kavusturulması için makro düzeyde düzenleme önerilerinin tanımlanmasıdır. Bu amaç ve hedefe yönelik olarak; Türkiye'de kentsel ulasım planlamasının geçmisi ve geçirdigi asamalar, planlama süreçleri, kapsamları, çalısmalarda benimsenen politikalar, yaklasımlar ve öneriler ile birlikte incelenmis, çalısmalar belirlenen bazı kriterler çerçevesinde sınıflandırmalara tabi tutulmus, elde edilen sonuçlar rakamsal degerlerle istatistiksel olarak ifade edilmis ve degerlendirilmistir. Bu sayede, ülkemizdeki kentsel ulasım planlama çalısmaları ve ulasım planlama pratiginin günümüze kadar izledigi seyir hakkında genel bir fikir ortaya konmustur. Sonuçta; kentlerimiz için hazırlanan tüm ulasım etüt ve planlarının bütün yönleri ile irdelendigi bilimsel bir çalısmanın literatürdeki esikligi de giderilmistir. Tez, bu yönü ile kentsel ulasım planlaması çalısmaları açısından envanter niteliginde bir çalısma olup, gerek kentsel ulasım planlaması gerekse ulasım egitimi konularında faydalı olacagı ve kentsel ulasım planlamasının önemine bir kez daha dikkat çekmesi açısından ulasım sektörünün paydaslarına katkı saglayacagı düsünülmektedir.