Disiplinlerarası Dijital Hikâye Anlatımı Uygulamasının Öğrencilerin Başarı, Motivasyon ve 21. Yüzyıl Becerilerine Etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Harun BAHADIR

Danışman: Aslıhan Tüfekci

Özet:

Bu araştırmanın amacı disiplinlerarası öğretim yaklaşımı bağlamında tasarlanan dijital hikâye anlatımı uygulamasının öğrenci ders başarısına, motivasyonuna ve 21. yüzyıl becerilerine etkilerini incelemek ve sürece ilişkin öğrenci görüşlerini değerlendirmektir. Çalışmada, birbirine paralel müfredat bağımlı ilerleyen sosyal bilimler disiplin alanındaki tarih dersi ile teknoloji disiplin alanındaki grafik ve animasyon dersi bilgi ve becerileri disiplinlerarası öğretim yaklaşımı kullanılarak geliştirilen dijital hikâye anlatımı etkinlikleri ile birbirine entegre edilmiştir. Karma yöntem olarak desenlenen araştırmanın 8 haftalık uygulama boyutu 2019-2020 öğretim yılının ilk döneminde 26 öğrencinin deney grubunda, 25 öğrencinin ise kontrol grubunda yer aldığı toplam 51 kişi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın nicel boyutunda veri toplamak üzere öntest-sontest başarı testleri, motivasyon ölçeği ve 21. yüzyıl beceri ölçeği başlıklı ölçek kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunu ise yarı yapılandırılmış görüşme ve gözleme dayalı araştırmacı alan notları oluşturmuştur. Nicel verilerden öntest-sontest başarı testi verilerine yönelik ANCOVA analizi uygulanırken motivasyon ve 21. yüzyıl becerileri ölçekleri verilerine yönelik olarak ise bağımsız örneklem t-testi kullanılmıştır. Görüşme verilerinin analizi için içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda disiplinlerarası dijital hikâye anlatımı uygulamasının, öğrencilerin sosyal bilimler alanındaki tarih dersi motivasyon ve başarıları ile teknoloji alanındaki grafik ve animasyon dersi başarıları üzerinde olumlu yönde etki bıraktığı tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra uygulamanın grafik ve animasyon ders motivasyonu üzerinde ise istatistiki anlamda bir etkisi olmadığı yönünde sonuca ulaşılmıştır. Nitel analiz sonucunda, uygulanan disiplinlerarası dijital hikâye anlatımının kalıcı öğrenmeyi sağlayıcı, öğrenmeyi destekleyici ve entegrasyondaki dersleri daha eğlenceli hale getirdiği yönünde sonuçlara ulaşılmıştır. Ayrıca uygulama ile birlikte öğrenciler kendilerini sorumluluk alan, öğrenci merkezli çalışan, araştırmacı ve ders içeriklerinden ürün elde eden bir rolde olduklarını ifade ederken öğretmenlerin ise rehberlik edici ve öğrenmeyi destekleyici bir tutumda olduklarını belirtmişlerdir. Buna karşın uygulamanın dersi zaman alıcı hale getirdiği ve aşırı bilgi yükleme potansiyeli olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca derslerin entegrasyonunda tarih öğretmeninin katkısının düşük kalması, hikâyelerin geliştirilmesinde ise bakanlık internet içerik filtreleme sistemi engellerinin yaşanması gibi olumsuzlukların yaşandığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak disiplinlerarası dijital hikâye anlatımı uygulamasının entegrasyondaki derslere yönelik eğitsel çıktılar ve derse yönelik algılar bakımından olumlu bir etkiye sahip olduğu değerlendirilmektedir.

Anahtar Kelimeler :Dijital Hikâye Anlatımı, Disiplinlerarası Öğretim, Disiplinlerarası Dijital Hikâye Anlatımı, 21. Yüzyıl Becerileri, Tasarım Temelli Öğrenme