Farklı değişkenler açısından ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okuldan beklentilerinin karşılanma düzeyinin belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Öğrenci: YÜCEL ÇELİK

Danışman: MEHMET ARİF ÖZERBAŞ

Özet:

Bu araştırmanın amacı, İlköğretimin İkinci kademesinde öğrenim gören öğrencilerin okulun öğretmen, öğrenme-öğretme süreci, fiziki ortam ve donanım ile sosyal etkinlikler boyutlarındaki değişkenler açısından okuldan beklentilerinin karşılanma düzeylerini belirlemektir. Betimsel yapıdaki bu araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen, geçerlik ve güvenirlik çalışması sonucu belirlenen 30 maddelik Öğrencilerin Okuldan Beklentileri adlı anket kullanılmıştır. Bu anket öğretmen, öğrenme ve öğretme süreci, fiziki ortam ve donanım ile sosyal etkinlikler boyutundan oluşan öğrencilerin okuldan beklentilerinin karşılanma düzeylerini belirlemek üzere beşli Likert tipinde hazırlanmıştır. Anketler öğrencilere 2009-2010 Öğretim yılı 1. Dönemi içerisinde uygulanmıştır. Araştırmanın evreni Ankara ilindeki merkez İlköğretim okullarının 2. kademesinde öğrenim gören 6.,7. ve 8. sınıf öğrencileridir. Örneklem olarak bu ilçelerden random yoluyla seçilen beş merkez ilçedeki 10 ilköğretim okulunda toplamda 904 öğrenci çalışmaya katılmıştır. Araştırmada toplanan verilerin istatistiksel çözümleri için frekans dağılımı, aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, tek yönlü varyans analizi testi kullanılmıştır. Fark testlerinde anlamlılık düzeyi p<.05 olarak alınmıştır. Bulgular öğrencilerin okuldan beklentilerinin genel anlamda karşılandığını göstermektedir. Boyutlar açısından bakıldığında en fazla beklentilerin karşılanma düzeyinin X =3.88 ile öğretmen boyutunda olduğu görülmektedir. Sırasıyla X =3.86 ile öğrenme ve öğretme etkinlikleri, X =3.61 ile sosyal etkinlikler boyutu ve X =3.27 ile fiziksel ortam ve donanımlar boyutu takip etmektedir. Öğrenci beklentilerinin en fazla karşılandığı maddeler öğretmenlerin konuya uygun ders anlatımı yaparlar ve öğretmenlerin güzel ve etkili konuşma becerilerine sahip olması olarak belirlenmiştir. Beklentilerin en az düzeyde karşılandığı maddeler öğrenci sıralarının rahat olmadığı ve okuldaki kantinlerin öğrencilerin isteklerine cevap vermekte zorlandığı sonuçları çıkmıştır. Sınıf düzeyi değişkenine göre 6.sınıf öğrencileri 7. ve 8. sınıf öğrencilerine göre okuldan beklentilerinin karşılanma düzeyleri yüksek olmakla beraber sınıf düzeyi yükseldikçe öğrenci beklentilerinin karşılanmasında bir olumsuzluk görülmektedir. Öğretmen, öğrenme ve öğretme sürecine ilişkin kız öğrencilerin beklentilerinin karşılanma düzeyi erkeklere göre daha yüksek olmakla beraber, fiziki ortam ve donanımlar ile sosyal etkilikler boyutlarında cinsiyet arasında anlamlı bir fark bulunmamaktadır. Bu bulgular ışığında öğrencilerin okuldan beklentilerinin karşılanma düzeyi konusuyla ilgili ileride yapılabilecek bilimsel araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur.