Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ESRA BEK GÜMÜŞ
Danışman: ÖMER SAYLAR
Özet:Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin STEM eğitimine olan ilgi ve görüşlerinin belirlenmesidir. Bu amaçla veri toplama araçlarından “STEM İlgi Ölçeği” ve “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılında Ankara’nın Çankaya ilçesinde Millî Eğitim Bakanlığı'na bağlı özel bir ortaokulda bulunan 209 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada yöntem olarak karma araştırma modellerinden gömülü karma deseni kullanılmıştır. Verilerin elde edilmesinde geçerlik, güvenirlik testleri yapılan ‘‘Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik Mesleklerine Yönelik İlgi Ölçeği (FeTeMM-MYİÖ)’’ kullanılmıştır. Ölçek 5’li likert tipinde ve 40 maddeden oluşmuştur. Maddeler fen bilimleri, matematik, mühendislik, teknoloji olarak dört alt boyutlarında incelenmiş olup ölçekte sonuçlardan daha fazla verim almak adına dört alt boyut sırayla değil karıştırılarak listelenmiştir. Nitel yöntem çalışması olarak yarı yapılandırılmış görüşme formundan yararlanılarak öğrencilerin STEM ile ilgili görüşleri değerlendirilmiştir. Uygulanan ölçek ve görüşme formu sonucunda bulunan nicel veriler istatistik programında SPSS kullanılarak analizde t-testi ,ANOVA ve tukey testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda ortaokul öğrencilerinin STEM mesleklerine olan ilgilerinde cinsiyet, anne mesleği, en uzun süre yaşanılan yerleşim yerine göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Ancak baba mesleği, öğrencinin gelecekte hedeflediği mesleği, akademik başarı düzeyi, STEM eğitimini deneyimleme süresi, teknoloji kullanım sıklığı ile arasında anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiş olup farklılığın yönü incelenmiş ve yorumlanmıştır. Araştırma’ da gönüllü 9 öğrenciden STEM eğitimiyle ilgili görüş alınmış olup nitel veri analiz tekniklerinden içerik analizi yapılmıştır. İçerik analizi sonucuna göre öğrenciler genellikle STEM uygulamaları yapılan derslerde akademik başarılarını artırarak, yaşam becerilerinde yeterliliklerini geliştirdiklerinin farkına vardıkları tespit edilmiştir