İLKÖĞRETİM GÖRSEL SANATLAR EĞİTİMİ DERSİNDEKİ MÜZE ETKİNLİKLERİNE YÖNELİK, ÖĞRENCİ, ÖĞRETMEN VE MÜZE YETKİLİLERİNİN GÖRÜŞLERİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sevim KAYA KOÇAK

Özet:

Bu çalışmanın amacı İlköğretim görsel sanatlar eğitimi dersindeki müze etkinliklerine yönelik, öğrenci, öğretmen ve müze yetkililerinin görüşleri doğrultusunda Görsel Sanatlar Eğitimi Dersi ile müze içi etkinliklerin ilişkilendirilmesinin gerekliliğini vurgulamaktır. Araştırmada nicel ve nitel yöntemlerin bir arada kullanıldığı betimsel model uygulanmıştır. Nicel veriler için Ankara ve Tokat ilindeki 48 ilköğretim okulunda ikinci kademeden 125 öğrenci ve Ankara, Tekirdağ, Kastamonu, Kayseri, Rize, Trabzon ve Tokat illerindeki çeşitli ilköğretim okullarında görev yapan 30 Görsel Sanatlar Dersi öğretmenine derecelendirme ölçekli bilgi toplama formu uygulanmıştır. Araştırmada yüzde, frekans ve aritmetik ortalama analizlerinden yararlanılmıştır. Karşılaştırmalar ise bağımsız t testi'nden yararlanılarak çözümlenmiştir. Nitel veriler için de Ankara,İstanbul, Tokat, Amasya, Kütahya ve Afyon illerinde bulunan çeşitli müzelerden 18 müze yetkilisi ve görevlisine yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Araştırmanın amaçları doğrultusunda ulaşılan sonuçlar şöyledir: Öğrenci ve öğretmen cevapları arasında tutarlılık olduğu gözlenmiştir. Öğretmen ve öğrenciler bazı müzelerde, gezi esnasında uygulamaya yönelik çalışmaların yapılamadığını, gezi sonrasında ise baskı veya biçimlendirme malzemeleri ile yapılan üç boyutlu çalışmaların daha çok kullanıldığını, drama, tartışma ve araştırma yöntemlerinin uygulamalı çalışmalardan daha az kullanıldığını ifade etmiştir. Öğrenci, öğretmen ve müze yetkililerinin görüşleri arasında da bazı farklılıklar gözlenmiştir. Müze yetkilileri öğrencilerin birçoğunun gezi öncesinde bilgilendirilmediklerini, öğrencilerin müze kurallarına uymadıklarını vurgulamışlardır. Öğrenci ve öğretmen görüşleri ile tutarlı olarak çoğu müzenin atölyesinin olmadığı bu yüzden de müze içi etkinliklere yeteri kadar yer verilemediği vurgulanmıştır.