Temel Eğitim Kurumlarındaki Yönetici Yer Değişikliği Uygulamasına İlişkin Yönetici Görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hakan Murat

Danışman: AYHAN URAL

Özet:

Bu araştırmada, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı temel eğitim kurumlarında görev yapan yöneticilerin, süre sınırlamasına dayalı yönetici görevlendirme ve yer değişikliği uygulamasına ilişkin yönetici algılarını tespit etmek ve yöneticilerin demografik özelliklerine göre algılarını saptamak amaçlanmıştır. Amaç doğrultusunda hazırlanan anket formu; 2015-2016 eğitim öğretim yılında Ankara ili Keçiören ilçesinde faaliyet gösteren ve temel eğitim kurumlarında görev yapan ve araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden 334 okul yöneticisine uygulanmıştır. Araştırma Keçiören sınırları içerisinde bulunan 112 temel eğitim kurumunda görev yapan 320 okul yöneticisinin yönetici yer değişikliği ile ilgili görüşleri analiz edilerek yapılmıştır. Bu özelliği ile araştırma, betimsel tarama modelindedir. Araştırmada, veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen Temel Eğitim Kurumlarındaki Yönetici Yer Değişikliği Uygulamasına İlişkin Yönetici Görüşleri Ölçeği kullanılmıştır. Anketlerden elde edilen veriler SPSS 21.0 istatistik programı aracılığıyla değerlendirilmiştir. Yöneticilerin demografik özelliklerinin belirlenmesinde frekans ve yüzde, süre sınırlamasına dayalı yönetici görevlendirme ve yer değişikliğine ilişkin görüşlerin belirlenmesinde ortalama ve standart sapma istatistiklerinden yararlanılmıştır. Yöneticilerin demografik özelliklerine göre yönetici yer değişikliğine ilişkin algılarının incelenmesinde ise, bağımsız örneklem t testi ve tek yönlü anova analizlerinden faydalanılmıştır. Analiz sonucunda verilen yanıtlara göre yönetici yer değişikliğinin kuruma ve yöneticiye katkısı incelenmiştir. Araştırmada yönetici yer değişikliğine ilişkin görev türü ve sendikaya üye olma durumu değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, süre sınırlamasına dayalı yönetici yer değişikliği uygulamasında; okulun işleyişindeki monotonluğu (tekdüzeliği) önler, yöneticilerin özel yaşamını olumsuz etkiler, yöneticilerin çalışma yaşamıyla ilgili gelecek kaygısını arttırır, okul olanaklarının yeniden değerlendirilmesini sağlar, okulda değişimin başlaması için bir fırsat sağlar, yöneticilerin yeni sosyal çevre edinmelerini sağlar, yöneticilerin yönetsel deneyimlerinin paylaşılmasını sağlar, yöneticilerin yönetsel açıdan gelişimlerine katkı sağlar, yöneticilik alanına dinamizm kazandırır, okuldaki yöneticilik makamının kişiselleştirilmesini önler gibi hususlara yöneticilerin yüksek düzeyde katıldıkları tespit edilmiştir. Sonuç olarak yöneticilerin yönetici yer değişikliği uygulaması ile ilgili yönetici görüşlerinin orta ve yüksek düzeyde olduğu görülmektedir. Süre sınırlamasına dayalı yer değişikliğinin yöneticiye ve kuruma katkı sağladığı, yeniliklerin başlaması açısından önemli olduğu ve pek çok sorunu önlediği belirtilebilir. Bu durum bu uygulamanın olumlu olduğunu ve genel kabul gördüğünü göstermektedir.