Türkiye 2005 ve Irak 2011 Ortaöğretim Coğrafya Müfredatı Programlarının karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Kahlidah Saleh

Danışman: EMİNE GÜNOK

Özet:

Bu çalışmada Irak eğitim bakanlığının hazırladığı ortaöğretim coğrafya müfredat programlarında lise1, lise 2 ve lise3 Sınıflarının programları ile Türkiye ortaöğretim coğrafya müfredat programları karşılaştırmalı şekilde incelenmiştir. Tez konusu olan coğrafya dersi müfredatı iki ülkenin eğitim sistemi içerisinde karşılaştırmalı olarak ele alınmıştır. Birinci bölümde; tezin girişi, problemi, amaç, önemi, sayıtları, sınırlıkları, tanımlar ve literatür araştırmaları, ikinci bölümde; yöntem, araştırmanın modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması, verilerin çözümlenmesi ve toplanması içermektedir. Üçüncü bölümde; kavramsal çerçeve, Türkiye ile Irak eğitim sistemini düzenleyen esaslar, amaçlar, temel ilkeler, eğitimin genel yapısı, ders saatlerinin dağılımı, coğrafya dersinin önemi, araç- gereçler, temel eksenler, coğrafya programını çatısı ve coğrafya müfredat programlarının konularını ele almıştır. Ayrıca, Irak eğitimi sisteminin temel özellikleri, genel amaçları- yapısı, haftalık ders saatleri miktarı-süresi ve günümüzde coğrafya dersinin önemi ve Türkiyezdeki sistemde yer alan konularda benzerlikler ve farklılıklar incelenmiştir. Dördüncü bölümde ise, iki ülkenin eğitim sistemindeki coğrafya dersi müfredatı amaç ve içerik yönünden karşılaştırılmıştır. Türkiye ve Irak coğrafya müfredat programlarındaki problemler saptanmıştır. Karşılaştırma sonucunda Türkiye coğrafya müfredatındaki ders programları, Irak coğrafya ders müfredatına göre daha geniş olduğu ancak Irak eğitim sisteminde coğrafya dersine ayrılan ders saatleri Türkiyezden daha fazla olduğu ortaya çıkmıştır. Türkiye- Irak coğrafya müfredat programlarını her ülkenin sınıf seviyesine uygun hazırlandığı tespit edilmiştir. Irakzın Fiziki, Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası na ve Irakzın tanıtan konularına programda çok az yer verilmiştir. Türkiyezde ise, tam tersi bir durum söz konusudur. Fiziki, beşeri ve ekonomik coğrafyaya daha çok yer verilmiştir. Türkiye ve Irak eğitim sisteminde öğrencilerin milli duygularını geliştirmeye, vatan sevgisi ve demokrasi bilincini aşılamaya önem verilmiştir. Ancak Irakzta ne yazık ki, Coğrafya dersi müfredatı Arapçılık felsefesine göre hazırlanmıştır.