Okul Yöneticilerinin Eğitimde Teknoloji Entegrasyonu Konusunda Görev Ve Sorumluluklarına İlişkin Görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Aykut KOYUNCUOĞLU

Danışman: MEHMET TAŞPINAR

Özet:

Eğitim kurumlarında, teknoloji liderleri olarak bilinen okul yöneticilerinin bu konudaki yeterliliklerinin farklı boyutlardan derinlemesine ele alınması önemlidir. Bu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin eğitimde teknoloji entegrasyonu konusunda kendi görev ve sorumluluklarına ilişkin görüşlerini belirlenmektir. Araştırmanın çalışma evrenini Konya iline bağlı merkez ilçe Meram ve merkeze uzak ilçe Seydişehir’deki Milli Eğitim Bakanlığı’na [MEB] bağlı olan farklı okul kademesi ve türlerindeki okul yöneticileri oluşturmaktadır. Nitel araştırma yöntemlerine bağlı olarak veriler toplanmıştır. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim desenine dayalı olarak okul yöneticilerinin eğitim- teknoloji bütünleşmesini içeren; eğitimde teknoloji entegrasyonu konusundaki yeterlilikleri, bilgileri, uygulamaları, imkânları ve beklentilerine ilişkin görüşleri belirlenmiştir. Bu kapsamda Meram ilçesinde 20, Seydişehir ilçesinde 20 yönetici olmak üzere 40 okul yöneticisiyle yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen nitel verilerin çözümlenmesinde, içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen nitel verilerin analizi sonucunda teknoloji entegrasyonu bağlamında teknoloji kavramına ve eğitim teknolojileri kavramına ilişkin, hayatı kolaylaştıran araç gereçler ve eğitim ortamında verimi arttırmak için kullanılan yardımcı vi araç gereçler üzerinde yoğunlaştıkları görülmüştür. Bunun yanında okul yöneticileri eğitimde teknoloji entegrasyonunun öğretmen, öğrenci, eğitim kurumu ve okul-veli ilişkisi açısından olumlu etkilerinin olduğunu, teknoloji entegrasyonuna elzem şekilde ihtiyaç duyulduğunu ve kurumlarında donanım, yazılım boyutlarında birden çok eğitim teknolojilerini kullandıklarını belirtmişlerdir. Özellikle mesleki eğitim kurumlarındaki yöneticiler, eğitimde teknoloji entegrasyonu konusunda yaptıkları yazılım programlarının ders ve yönetim süreçlerinde büyük kolaylıklar sağlayacağını dile getirmişlerdir. Ayrıca eğitimde teknoloji entegrasyonunun sağlanması konusunda önceliklerinin, kurumun alt yapısı ve ekonomik sürecinin olduğunu dolayısıyla bunların giderilmesine bağlı olarak, farklı boyutlarda teknoloji entegrasyonlu sınıf ortamlarının oluşturulabileceğini ifade etmişlerdir. Yöneticiler eğitimde teknoloji entegrasyonuna birçok derste ihtiyaç olmasının yanında kurumlarında sayısal ağırlıklı ve uygulamalı derslerde talebin daha fazla olduğunu belirtmişlerdir. Bununla birlikte eğitimde teknoloji entegrasyonu konusunda hem yöneticilerin hem de öğretmenlerin hizmet içi eğitime ihtiyaç olduğu ve bu alanda yapılan hizmet içi eğitimlerin içeriğinin, yapılma mekânlarının ve zamanlarının güncellenmesi gerektiği saptanmıştır. Yöneticilerin teknoloji entegrasyonu konusunda bağlı oldukları kurumlardan beklentilerinin farklılaşmasıyla birlikte, en fazla araç gereç temini, personel talebi ve tüm kurumlara eşit fırsatların sunulması konularında yoğunlaşmışlardır. Ayrıca kendi çalışmalarıyla yerel düzeyde ve yine devlet destekli olarak çalıştıkları eğitim kurumlarında birçok teknoloji entegrasyonu projeleri, uygulamaları yürüterek, araç-gereç temin ettikleri belirlenmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda; hizmet içi eğitimlere, sınıf içi uygulamalara, yönetim çalışmalarına, bütçe desteğine ve uzaktan eğitimin yürütüldüğü eğitimde bilişim ağı [EBA] sistemine dair çeşitli öneriler sunulmuştur