Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2007
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Buğra Koçak
Danışman: Mehmet Cihat Can
Özet:
Arastırmada, Geleneksel Türk Sanat Müziği'nin piyano ile icrasının temeliniolusturan süsleme teknikleri incelenmistir. Bu teknikler, Geleneksel Türk SanatMüziği çevrelerinde yaygın olarak kabul gören piyano sanatçıları Sayın HilalÇalıkoğlu, Erkan Yüksel ve Feyzi Aslangil'in icra ettiği eserler üzerindeincelenmistir. Arastırmada öncelikle, Osmanlı ?mparatorluğu'nun özellikle sondönemlerinde gelisen, Batı Müziği ve Türk Sanat Müziği arasındaki etkilesimlerdenve piyanonun saray çevresindeki yerinden bahsedilerek tarihsel süreç içerisindekidurum ortaya konulmustur. Daha sonra, piyano sanatçılarına ait ses kayıtları notayaalınarak analiz edilmis ve kullanılan süsleme teknikleri tespit edilmistir.Arastırmada, Geleneksel Türk Sanat Müziği `nin piyano ile icrasının, müziğinözelliklerine ve geleneğin özüne mümkün olduğunca zarar vermeden yapılabilmesiiçin gerekli üslup ve tavrın ortaya çıkarılmasına çalısılmıstır. Günümüzde ustası zoryetisen ve bu yüzden de yaygın olarak kullanılamayan bu icra stili yok olmatehlikesi ile karsı karsıyadır. Oysa bu stil, müziğimize katmıs olduğu zenginlik,müzik eğitimine katacağı toplumsal ve kültürel öğeler ve onların islenmesibakımından önem tasımaktadır. Piyano ile Türk Sanat Müziği icrasının özelliklerininincelenerek öğrenilebilir ve öğretilebilir bilgiler halinde ortaya konması, bu nedenleeğitim açısından da önem tasımaktadır.Bu arastırmanın böyle bir hizmete imkân verecek bilgileri derlemek içingereken zemini olusturması umulmaktadır.