Geleneksel Türk sanat müziğinin piyano ile icrasında kullanılan süsleme teknikleri


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Buğra Koçak

Danışman: Mehmet Cihat Can

Özet:

Arastırmada, Geleneksel Türk Sanat Müziği'nin piyano ile icrasının temelini olusturan süsleme teknikleri incelenmistir. Bu teknikler, Geleneksel Türk Sanat Müziği çevrelerinde yaygın olarak kabul gören piyano sanatçıları Sayın Hilal Çalıkoğlu, Erkan Yüksel ve Feyzi Aslangil'in icra ettiği eserler üzerinde incelenmistir. Arastırmada öncelikle, Osmanlı ?mparatorluğu'nun özellikle son dönemlerinde gelisen, Batı Müziği ve Türk Sanat Müziği arasındaki etkilesimlerden ve piyanonun saray çevresindeki yerinden bahsedilerek tarihsel süreç içerisindeki durum ortaya konulmustur. Daha sonra, piyano sanatçılarına ait ses kayıtları notaya alınarak analiz edilmis ve kullanılan süsleme teknikleri tespit edilmistir. Arastırmada, Geleneksel Türk Sanat Müziği `nin piyano ile icrasının, müziğin özelliklerine ve geleneğin özüne mümkün olduğunca zarar vermeden yapılabilmesi için gerekli üslup ve tavrın ortaya çıkarılmasına çalısılmıstır. Günümüzde ustası zor yetisen ve bu yüzden de yaygın olarak kullanılamayan bu icra stili yok olma tehlikesi ile karsı karsıyadır. Oysa bu stil, müziğimize katmıs olduğu zenginlik, müzik eğitimine katacağı toplumsal ve kültürel öğeler ve onların islenmesi bakımından önem tasımaktadır. Piyano ile Türk Sanat Müziği icrasının özelliklerinin incelenerek öğrenilebilir ve öğretilebilir bilgiler halinde ortaya konması, bu nedenle eğitim açısından da önem tasımaktadır. Bu arastırmanın böyle bir hizmete imkân verecek bilgileri derlemek için gereken zemini olusturması umulmaktadır.