OSMANLI BEYLİĞİ'NİN KURULUŞU KONUSU ÇERÇEVESİNDE; ÖĞRENCİ, TARİH ÖĞRETMENİ VE TARİHÇİLERİN TARİHTE NEDENSELLİK ANLAYIŞLARININ İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yasemin ER

Özet:

Bu çalısma Osmanlı Devleti'nin kurulusu konusu çerçevesinde; ögrenci, tarih ögretmeni ve tarihçilerin, tarihte nedensellik anlayıslarının nasıl sekil aldıgını, birbirlerine ne ölçüde benzer nedensellik iliskisi kurduklarını, betimlemek amacıyla yapılmıstır. Çalısmada betimleyici arastırma yöntemi kullanılmıstır. Veriler hem nitel, hem de nicel yöntemlerle elde edilmistir. Sınırlandırılmıs evren kullanılan bu çalısmada, nicel ve nitel yöntemin örneklemini 300 kisi olusturmaktadır. Ögretmenlere, akademisyen tarihçilere ve ögrencilere aynı arastırma uygulanmıstır. Arastırma sonucunda özetle asagıdaki bilgilere ulasılmıstır: 1. Hem orta ögretim hem de ilkögretim ögrencilerinin, nedensellik zincirini kurmalarında, cinsiyetin belirleyici bir etkisinin ve öneminin olmamasına karsın, yas farkının neden seçiminde belirleyici bir rolünün oldugu ortaya çıkmıstır. 2. Ögrencilerle ögretmenlerin nedensellik anlayısları benzer niteliktedir, bu iki grup dısında diger grupların kendilerine has nedensellik iliskileri kurduklarını ve bir birlerinden etkilenmedikleri görülmüstür. Bu konuyla ilgili daha kapsamlı nitel bir çalısma yapılmasına ihtiyaç vardır. Düsüncelerin altında yatan asıl fikirler ve nedensellik iliskisi bu yöntemle daha belirgin bir sekilde ortaya çıkarılabilir.