Beton dayanımındaki değişimin çarpma davranışına olan etkisinin deneysel ve sonlu elemanlar yöntemi ile incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Öğrenci: MUSTAFA SELVİ

Danışman: ÖZGÜR ANIL

Özet:

Temel yapı malzemesi olan betonun ekonomik ömrü boyunca karsılastıgı dıs etkilerden birisi de çarpma etkisidir. Son yıllarda beton numuneler üzerinde, agırlık düsürme yöntemi kullanılarak yapılmıs olan çalısma sayısı artıs göstermistir. Bu çalısma, normal ve yüksek dayanımlı beton kiris numunelerin çarpma etkisi altında göstermis oldukları davranıs farklarını arastıran deneysel bir çalısmanın sonuçlarını sunmaktadır. Hazırlanan deney programında 10 adet dikdörtgen kesitli beton kiris, farklı yüksekliklerden düsürülen sabit agırlıklı bir çekicin yaratmıs oldugu çarpma etkisi altında test edilmistir. Kiris numunelerin 5 tanesi normal dayanımlı, 5 tanesi ise yüksek dayanımlı betondan üretilmistir. İki ivme ölçer ve bir kuvvet ölçer yardımıyla numuneler üzerinde olusan etkiler ölçülmüstür. Dayanımlardaki degisimler çekiç düsme sayısını,deplasmanları, ivme degerlerini ve göçme mekanizmasını etkilemistir. Deneysel çalısmalar sonunda elde edilen çatlak ilerlemesinin ve göçme seklinin ABAQUS sonlu eleman yazılımı kullanılarak modellenmesi amaçlanmıstır.