Yükseköğretimde Özgün Baskı Atölyelerinde Baskıresim Teknikleriyle Deneysel Arayışlar


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İREM KURT

Danışman: Güler Akalan

Özet:


Bu araştırma, yükseköğretimdeki baskıresim atölyelerinde uygulanan geleneksel baskıresim tekniklerinin yanısıra, gelişen teknoloji ile birlikte çağdaş baskıresim tekniklerinin de ders içeriklerinde yer alabilmesini amaçlamaktadır. Bununla birlikte özgün baskıresim atölyelerinde geleneksel ve deneysel teknikler ayrı ayrı ve birlikte geliştirilerek, baskıresim alanının güncelliğini korumasının önemi vurgulanmıştır. Araştırma, öğrencilerin baskıresim eğitimine karşı farkındalıklarını belirlemek amacıyla tarama modelinde yapılmış betimsel bir çalışmadır. Bu araştırmada geleneksel tekniklerden biri olan ‘linol baskı’ ile deneysel teknikler olarak adlandırabileceğimiz ‘tetrapak baskı’, ‘kitchenlitografi’, ‘kolografi baskı’ tekniklerine ayrıntılı bir şekilde yer verilmiştir. Bu çalışmayı Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı Seçmeli Sanat Atölye III (Özgün Baskıresim) dersi alan 3. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Deney ve kontrol grubu olmak üzere toplamda 30 öğrenci ile iki grup oluşturulmuştur. ‘Deneysel desen araştırması’ yöntemiyle oluşturulan çalışmanın nicel boyutunda ise gerçek deneme modellerinden ‘son test kontrol gruplu desen’ kullanılmıştır. İki grup arasında anlamlı bir farkın olup olmadığını belirlemek için ‘t-testi’nden yararlanılmıştır. Nicel veriler; uzmanlar desteği ile araştırmacı tarafından literatür taramasıyla hazırlanan Likert tipi algı ölçeği aracılığı ile toplanmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde hesaplamaları kullanılmıştır. Araştırmanın geneline bakıldığında, deney grubu ile kontrol grubu arasında, derse karşı tutumları, uygulama çalışmalarının değerlendirilmesindeki puan farkları açısından deney grubunda anlamlı bir fark olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırmanın sonunda baskıresim alanına yeni teknikler kazandırılmış, bu tekniklerin ders içeriklerine eklenebilmesi için önerilerde bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler : Sanat, Sanat Eğitimi, Baskıresim, Deneysel