Değerler Eğitimi ve Millî Kimlik İnşası Çerçevesinde Türk Yurdu Dergisindeki Şiirlerin (1911-1931) İncelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Seda BEKTEŞ

Danışman: Mustafa Kurt

Özet:

Son yıllarda değerler eğitimi ile ona bağlı kavramlara, öğretim programlarında sıkça yer verildiği görülmektedir. Ailede başlayan ve okulda devam eden değer eğitimi; değerlerin benimsenmesi, yaşam biçimi hâline getirilmesi ve gelecek kuşaklara aktarılması bakımından önemlidir. Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerine millî kimlik kazandırılması sürecinde değerler eğitiminin işlevine dikkat çekmektir. Söz konusu amaca yönelik olarak Türk fikir ve edebiyat alanında önemli bir yere sahip olan Türk Yurdu dergisindeki (1911- 1931) 345 şiir incelenmiştir, bu şiirler araştırmanın inceleme nesnesidir. Araştırma, nitel bir araştırma olarak yapılandırılmıştır ve nitel araştırma desenlerinden tekli durum çalışmasıdır. Veri toplama yöntemi olarak doküman incelemesi tercih edilmiştir. Bu araştırmada kullanılan şiirlerde geçen millî ve manevi değerlerle ilgili Tahlilî Fihrist veri toplama aracı olarak değerlendirilmiştir. Nelson’ın değerler sınıflaması, araştırmanın inceleme nesnesi olan şiirlere, muhteva açısından uyarlanmış; bulgular bu sınıflandırmaya göre kategorize edilmiştir. Verilen bilgiler ve incelenen metinlerdeki bulgular neticesinde, araştırmada kullanılan şiirlerin muhtevalarında çok sayıda millî ve manevi değer unsurunun yer aldığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın amacına istinaden, adı geçen şiirlerin hedef kitlenin millî kimliğinin inşası sürecinde değerler eğitimine katkı sağlayacak unsurlar barındırdığı tespit edilmiştir.

Anahtar Kelimeler : Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi, Değerler Eğitimi, Türk Yurdu, Millî