1968-2012 yılları arasında 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan girişimcilik becerilerinin içerik analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: NURİYE İN

Danışman: YÜCEL GELİŞLİ

Özet:

Türkiye'deki genç nüfus potansiyelinin ekonomik bir fırsata dönüşmesi için girişimcilik eğitimi ve girişimcilik kültürünün gelişmesi önemli bir etkendir. Yapılan araştırmalar, diğer ülkelerle kıyaslandığında, Türkiye'de girişimciliğin yetersiz olduğunu göstermiştir. Girişimciliğin ülkemizde son yıllarda daha çok üniversitelerin bazı bölümlerinde ve meslek liselerinin bir kısmında ders olarak öğretilmesi girişimcilik eğiliminin artması için yeterli değildir. Oysaki girişimciliğin küçük yaşlarda öğrenilmesi ülkede hem girişimcilik kültürünün oluşmasını hem de ekonomik ve sosyal birçok sorunun ortadan kalkmasını sağlayacaktır. Bu sonuçtan hareketle girişimcilik becerilerinin somut olarak aktarıldığı ders olan Sosyal Bilgiler Dersi Kitaplarında geçmişten günümüze nasıl yer aldığını araştırmak çalışmanın temel amacıdır. Araştırma, 1968, 1998 ve 2004 Sosyal Bilgiler Dersi Programlarına uygun olarak yazılmış her programdan 2 şer tane olmak üzere 6 tane 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitapları ile sınırlandırılmıştır. 1968 yılında hazırlanan program ile Sosyal Bilgiler Dersi ilk kez ayrı bir ders olarak okutulmaya başlandığı için araştırmadaki kitapların başlangıç yılı 1968 olarak belirlenmiştir. Kitaplarda incelenen beceriler 2004 yılı Sosyal Bilgiler programında geçen girişimcilik becerileri ve ilgili literatür taranarak belirlenen becerilerden oluşmaktadır ve bu beceriler kişisel, iletişimsel ve ekonomik olmak üzere üç grupta toplanmıştır. Kitaplardaki girişimcilik becerileri içerik analizi yoluyla taranarak, yüzde ve frekans tabloları çıkarılarak yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda kitaplarda kişisel girişimcilik becerilerinden azim, risk alma, fırsatları değerlendirme, başarma arzusu, güvenirlilik, liderlik, inisiyatif gösterme ve sıkı çalışma; yenilikçi fikirler sunma, ürünler tasarlayabilme ve yaratıcık ve sorumluluk becerilerine göre daha az yer almıştır; iletişimsel girişimcilik becerilerinden ikna etme, başkalarıyla çalışmaya göre az oranda bulunmuştur; ekonomik girişimcilik becerilerinden meslekleri ve iş yerlerini tanıma, başarılı girişimcileri tanıma ve girişimcilerin karşılaştığı zorlukları anlama; ekonominin temel kavramlarını bilme, kişilerin ekonomideki rolünü keşfetme becerilerine göre daha az oranda bulunmuştur.