İlkokullarda Örgüt Sağlığı İle Sınıf Öğretmenlerinin Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KÜBRA NUR DEMİROK

Danışman: Bekir Buluç

Özet:

Bu araştırmanın amacı ilkokullardaki örgüt sağlığı ile sınıf öğretmenlerinin örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. İlişkisel tarama modeli ile yapılan araştırma betimsel bir çalışmadır. Amaçlı örnekleme yöntemi ile belirlenen araştırma örneklemini Ankara ili merkez ilçelerinde bulunan 23 ilkokulda görev yapan 400 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Araştırma kapsamında ilkokullardaki örgüt sağlığının belirlenmesi için Hoy, Tarter ve Kottkamp (1991) tarafından, ilkokullarda kullanılmak için geliştirilen araştırmacının kendisi tarafında Türkçeye uyarlanan İlkokullar İçin Örgüt Sağlığı Anketi kullanılmıştır. Sınıf öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyerinin belirlenmesi için Porter, Steers, Mowday ve Boulian (1974) tarafından geliştirilip, Buluç (2009) tarafından Türkçeye uyarlanmış olan Örgütsel Bağlılık Anketi kullanılmıştır. Araştırma verileri SPSS 22.0 programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde; aritmetik ortalama, standart sapma, frekans, yüzde, bağımsız t-testi, tek yönlü varyans analizi, korelasyon ve regrasyon testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin örgütsel bağlılıklarının iyi düzeyde olduğu, bağlılığın yaş, cinsiyet, kıdem ve eğitim durumu ile değişmediği ve okutulan sınıfın kademesinin bu bağlılığı etkilediği görülmüştür. Araştırma sonucunda ilkokullardaki örgüt sağlığı ile sınıf öğretmenlerinin örgütsel bağlılıkları arasında pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır.

Anahtar Kelimeler : Örgütsel bağlılık, Örgüt Sağlığı, Örgüt