Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Öğrenci: SERKAN BİLECEN
Danışman: HASAN ŞAKİR BİLGE
Özet:Yapay zeka; oyunlarda ve 3 boyutlu oyun motoru üzerinde geliştirilen simülasyonlarda aktif bir şekilde kullanılmaktadır. Yapay zekanın oyunlarda ve simülasyonlardaki yeri ve önemi giderek artmaktadır. Bu tez çalışmasında; bir askeri arama ve kurtarma senaryosunun başarılı bir şekilde bitmesini sağlayacak bir simülasyon geliştirilmiştir. Bu simülasyon, 3 boyutlu bir oyun motoru üzerinde gerçekleştirilmiştir. Simülasyonda, Hareket Tarzı'nı (Course of Action, CoA) tanımlayan nesnelerden yararlanılmıştır. Bu nesneler aracılığıyla, kaynakların kullanımı da yönetilmektedir. Nesnelerin aldığı değerler kaynak kullanımı ile ilgili farklı stratejileri de işaret etmektedir. Bu çalışmada simülasyonun geliştirilmesinin ötesinde ayrıca farklı stratejiler uygulanarak en iyi sonuç verenlerin bulunması da hedeflemiştir. En iyi stratejinin bulunması için, Çarpık Girdap (Vortex) Algoritması adında bir yaklaşım geliştirilmiştir. Bu yaklaşımın geliştirilmesinde, Modifiye Girdap (Vortex) Algoritmasından esinlenilmiştir. Geliştirilen algoritma, farklı parametreler ile denenmiştir. Algoritmanın ürettiği sonuçlar, Genetik Algoritma kullanımı ile elde edilen sonuçlarla karşılaştırılmıştır ve değerlendirilmiştir. Böylelikle, yeni bir optimizasyon çözümü olarak sunulan Çarpık Girdap Algoritması, bir askeri arama ve kurtarma simülasyonu ortamında ilk defa başarılı bir şekilde kullanılmıştır.