ORTAÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ TÜREV KAVRAMINA İLİŞKİN ÖN BİLGİLERİNİN LİSANS EĞİTİMLERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilimdalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜLCAN ŞENOL

Danışman: Sevgi Atlıhan

Özet:

Bu çalışmada matematik öğretmen adaylarının türev kavramına ilişkin ön bilgilerinin lisans eğitimlerindeki analiz derslerinde işlenen türev kavramının öğrenilmesini nasıl etkilediğinin araştırılması ve fonksiyonlarla ilgili ön bilgilerinin sorgulanması amaçlanmıştır. Bu araştırmanın deseni nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması araştırma yöntemidir. Araştırmanın katılımcıları, Ankara ilinde bir devlet üniversitesinin 1. ve 2. sınıflarında öğrenim gören 32 öğretmen adayından oluşmuştur. Öğretmen adaylarına türev kavramıyla ilgili sorular yöneltilip, verdikleri cevaplar incelenmiştir. Böylece türev kavramının geometrik yorumu üzerinde ön bilgi etkisi, türev kavramının matematiksel yorumu üzerinde ön bilgi etkisi, türev kavramının uygulamaları konusunda ön bilgi etkisi ve fonksiyonlarla ilgili ön bilgileri hakkında fikirler elde edilmiştir. Verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ön bilgilerin bazı katılımcılar için yeni bilgilere temel oluşturduğu ve pozitif yönde etki ettiği görülmüştür. Katılımcıların var olan bilgilerine eklemeler yaparak yeni bilgileri öğrendikleri gözlenmiştir. Fakat bazı katılımcıların ön bilgilerindeki eksiklikleri ve yanlışlıkları lisans eğitimlerinde de devam ettirdikleri ve ön bilginin bu katılımcılar için negatif yönde etki ettiği gözlenmiştir. Azınlıkta olmasına rağmen bazı katılımcılarda da ön bilgininin ne pozitif ne de negatif 

etkisinin olmadığı görülmüştür. Bu katılımcılar ya eksik öğrenmelerini giderip yeni öğrenmeleri gerçekleştirebilmiştir ya da ön bilgilerini doğru yönde kullanamayıp yeni öğrenmeleri gerçekleştirememiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında ortaöğretimde görev yapan öğretmenlere, lisans programlarında görev yapan eğitimcilere ve araştırmacılara bir takım öneriler sunulmuştur.

Anahtar Kelimeler : Türev kavramı, ön bilgi, fonksiyon kavramı, matematik öğretmen adayları