Türkçe öğrenen Arap öğrencilerin yazma becerilerinde karşılaşılan sorunlar, bunlara yönelik öğrenci görüşleri ve öneriler


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: SUMYAH MUFLEH

Danışman: YAŞAR AYDEMİR

Özet:

21. yüzyılda çok dillilik ve çok kültürlülüğün önemi giderek artmaktadır. Türkiye'nin coğrafî, siyasî ve ekonomik konumu Türkçenin yabancı dil olarak öğretimini daha bir öne taşımış görünmektedir. Günümüzde uluslararası kültürel, turistik, siyasî ve ticarî münasebetlerin artması ve Türkiye'nin geleceğin dünyasının şekillenmesinde önemli role sahip olması, Türkçenin önemini de giderek artırmıştır. Araştırmamızın amacı; Gazi Üniversitesi TÖMER'de 2014 2015 eğitim öğretim yılında B kuru final (B1-B2) orta düzeydeki Türkçe öğrenen Arap öğrencilerin yazma becerilerinde karşılaşılan sorunları ortaya koymayı, bunlara yönelik öğrenci görüşlerinin alınmasını ve elde edilen sonuçlar çerçevesinde önerileri kapsamaktadır. Araştırma kapsamında yukarıda adı geçen Türkçe Eğitim Merkezinde Türkçe öğrenen Arap öğrencilerden yarı yapılandırılmış kâğıt incelemesi kullanılarak veriler toplanmıştır. Toplanan veriler üzerinde nitel analiz yöntemi kullanılmıştır. Çalışmamızda B1 orta düzeyi, B2 orta düzeyi ve B kuru final sınavının her birinden 80'er kompozisyon olmak üzere toplamda 240 sınav kâğıdı incelenmiştir. İnceleme sonucunda öğrencilerin anlatım bozukluğu konusundaki hataları tespit edilmiştir. Aynı zamanda, konuyla ilgili olarak cevaplandırılmak üzere öğrencilere 16 soruluk araştırma formu verilmiştir. Buradan elde edilen sonuçlar tek tek ele alınmış ve incelenmiştir. Araştırmamızda kullanılan kompozisyon kâğıtlarının incelenme sonuçları ve konuyla ilgili öğrenci görüşleri sonuçları birbirinin sonuçlarıyla mukayeseli olarak değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgular çerçevesinde bir takım önerilerde bulunularak çalışma tamamlanmıştır.