Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Tuncay Polat
Danışman: SEFER AYCAN
Özet:Bu araştırma Erzincan İli yavuz Selim Mahallesinde ikamet eden 18 yaş ve üstü bireylerin temel afet bilinci bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini Erzincan İli Yavuz Selim Mahallesinde İkamet eden 18 yaş ve üstü kişiler oluşturmaktadır. Ulaşım kolaylığı nedeniyle Yavuz Selim İlköğretim Okulu öğrencilerinin tümüne (349 öğrenci) ikişer anket formu verilmiş ve anketlerin doldurulup getirilmesi istenmiştir. 561 anket doldurularak geri getirilmiştir. Anket formlarından elde edilen verilerin istatistiksel analizleri SPSS 15,0 paket programı ile yapılmıştır. Verileri değerlendirmek amacıyla ki-kare (Pearson ki-kare testi) Mann Whitney U, Yates Düzeltmesi ve Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır. Çalışmaya katılan kişilerin 314'ü bayan 247'si ise erkektir. Araştırma sonucunda katılımcıların %45,5'i 28-37 yaş grubunda, %36,4 lise mezunu, %87'si evli, %38,1'i ev hanımı olduğu saptanmıştır. Kişilerin temel afet bilincini bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla ek-2 bulunan ve 14 sorudan oluşan temel afet bilinci bilgi düzeyi belirleme soruları üzerinden kişilerin verdikleri cevaplar değerlendirilmiştir. Kişilerin verdiği doğru cevaplara 1, yanlış cevaplara 0 olmak üzere puanlandırma yapılmıştır. İlgili sorunlara yanıt veren 395 katılımcının temel afet bilinci bilgi düzeyi puanlarının ortalaması 7,9±1,9; ortancası ise 8,0 (0,0;12,0) olarak bulunmuştur. Katılımcıların yaş grupları ile temel afet bilinci bilgi düzeyi puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptanmış (p<0,05). Kişilerin medeni durumları ile temel afet bilinci bilgi düzeyi puanları arasında istatistiksel olarak bir fark bulunmuştur (p<0,05). Çalışmaya katılan kişilerin cinsiyet, öğrenim durumları ve meslekleri ile temel afet bilinci bilgi düzeyi puanları arasında istatistiksel olarak bir fark bulunmamıştır (p>0,05). Çalışmaya katılan kişilerin öğrenim durumları arttıkça temel afet bilinci bilgi düzeyi puan ortalamalarının da artığı saptanmıştır. İncelenen kişilerin afetlere yönelik aldıkları eğitim ile temel afet bilinci bilgi düzeyi puanları arasında istatistiksel olarak bir fark saptanmıştır (p<0,05). Afetlere yönelik bir eğitime katılanların temel afet bilinci bilgi düzeyi puan ortalaması 7,1±2,5 ortancası ise 8,0 (2,0;11,0), eğitime katılmayanların puan ortalaması 8,0±1,8 ortancası ise 8,0 (0,0;12,0) olarak bulunmuştur. Yapılan araştırmada özellikle afetlere yönelik eğitim düşüklüğü göze çarpmaktadır. Herhangi bir afet tehdidine karşı katılımcıların %12,9'u afetlere yönelik eğitim aldıkları, %87,1'inin ise eğitim almadıkları saptanmıştır.