Matematik öğretmenlerinin ve lise öğrencilerinin problem çözme süreçlerinde anahtar nokta belirleme durumlarının incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NUR ŞEBNEM BAKIR

Danışman: Ahmet Arıkan

Özet:

Bu tez çalışmasında matematik öğretmenlerinin ve öğrencilerinin problem çözme

süreçlerinde anahtar nokta belirleme durumlarını incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın

katılımcılarını beş matematik öğretmeni ve on lise öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama

araçları yarı yapılandırılmış görüşmeler, öğretmenlerin ve öğrencilerin çalışma kâğıtları,

araştırmacının gözlem notları olmuştur. Bu çalışmada veri analizi için durum çalışmasının

ve gömülü teorinin teknikleri kullanılmıştır. Uygulamanın ilk kısmında öğretmenlere

problemler içeren çalışma kâğıtları sunulmuştur. Çalışmada yer alan problemler Ölçme,

Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından hazırlanmış olan üniversiteye giriş

sınav sorularından seçilmiş olan matematiksel problemlerdir. Bu çalışmada anahtar nokta

kavramı; bireyin bir matematiksel problemin çözüm sürecini tamamlayabilmesi için

yapılacak görevler içinde çözüm için en kritik olan bilgi, beceri veya strateji ile ilişkili olan

matematiksel bir fikir anlamında kullanılmıştır. Öğretmenler ile görüşmeler yapılmadan

önce problemlerin çözümü için en kritik olan anahtar noktalar araştırmacı tarafından

belirlenmiştir. Öğretmenler çalışma kâğıtlarında yer alan problemleri çözdükten sonra,

öğretmenlerden anahtar noktaları belirlemeleri istenmiştir. Amaç anahtar noktaları

belirlemek olduğundan, isteyen öğretmenler ile çözümler paylaşılmıştır. Uygulamanın

ikinci kısmında öğrencilere problemler içeren çalışma kâğıtları sunulmuştur. Problem

çözme sürecini tamamlayan öğrencilerden anahtar noktaları belirlemeleri istenmiştir.

Problem çözme sürecinde güçlük yaşayan öğrencilerle ise öğretmenlerinin belirlediği

anahtar noktalar paylaşılmıştır. Bu şekilde bu süreci tamamlayan öğrencilerden de anahtar

noktaları belirlemeleri istenmiştir. Bu görüşmeler ses kayıt cihazı ile kaydedilmiştir.

Görüşmelerden elde edilen veriler ise gömülü teorinin tekniklerine göre analiz edilmiştir.

vi

Öğretmenlerin ve öğrencilerin anahtar nokta belirleme durumları arasındaki benzerlikleri

ve farklılıkları ortaya koymak amacıyla iki uygulamadan gelen veriler betimsel analiz

yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin problem çözme

süreçlerinde anahtar nokta belirleme durumları ortaya konmuştur. Katılımcı öğretmenlerin

belirledikleri anahtar noktalar incelendiğinde bazı aynı anahtar noktalar problem çözme

sürecinde en kritik olarak belirlenmiştir. Lise öğrencilerinin problem çözme süreçlerinde

anahtar nokta belirleme durumları ortaya konmuştur. Öğrencilerin problem çözme

sürecinde güçlük yaşadığı bazı durumlarda öğretmenlerin belirlediği anahtar noktalar katkı

sağlamıştır. Bazı durumlarda ise öğrenci çözüm sürecinde ilerlemek için başka bir

öğrencinin belirlediği anahtar noktaya ihtiyaç duymuştur. Öğretmenlerin ve öğrencilerin

problem çözme sürecinde anahtar nokta belirleme durumlarında benzerliklerin ve

farklılıkların olduğu durumlar olmuştur. Öğrencilerin anahtar noktalardan

yararlandıklarında problem çözme performanslarının arttığı gözlemlenmiştir.

Öğretmenlerin düşüncesi de problem çözme süreçlerinde anahtar noktaları belirleme

durumlarının öğrencilerin problem çözme performanslarına katkısı olduğunu yönündedir.

Anahtar Kelimeler : Alt anahtar nokta, anahtar nokta, gömülü teori, lise öğrencileri,

matematik öğretmenleri, matematiksel problem çözme