İngilizce öğretmenlerinin hizmetiçi eğitim ihtiyacı analizi ve örnek bir model çalışması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: SİNAN MISIRLI

Danışman: İSKENDER HAKKI SARIGÖZ

Özet:

Bu araştırmanın amacı ilköğretim İngilizce öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarını belirlemek ve ihtiyaç analizinin hizmet içi eğitim sürecindeki yerini gösteren bir model önermektir. Beş bölümden oluşan bu çalışmanın birinci bölümünde çalışmaya temel oluşturan unsurlar, çalışmanın amacı, problemi, kapsamı ve sınırlılıkları ile çalışmanın metodu bulunmaktadır. İkinci bölümde, çalışmaya ait literatür taraması yapılmıştır. Literatür taramasında genel olarak hizmet içi eğitim kavramı, hizmet içi eğitim yaklaşımları, modelleri ve formatları, İngilizce öğretmenleri için hizmet içi eğitim durumları ve ihtiyaç analizi başlıkları yer almaktadır. Üçüncü bölümde, çalışmanın yöntemi açıklanmış ve pilot uygulama, gerçek çalışmaya örnek oluşturan grup ile bilgi toplamaya aracı hakkında bilgi verilmiştir. Dördüncü bölümde, anket yöntemi ile elde edilen bilgilerin istatistiksel analizi SPSS 17 programı ile yapılmış ve sözel analizi ile sonuçlar tablolar halinde gösterilerek bulgular yorumlanmış, ardından örnek bir model sunulmuştur. Beşinci ve son bölümde ise sonuç, tartışma ve araştırmacılar için öneriler paylaşılmıştır. Araştırmanın evrenini, Sakarya-Adapazarındaki devlet ilköğretim okullarında Eylül 2010 tarihinde çalışan İngilizce öğretmenleri oluşturmaktadır (N=97). Çalışmada hizmet içi eğitim ihtiyacı; genel İngilizce yeterliliği, İngilizceyi öğretme alanları ve hizmet içi eğitim imkanı hakkındaki düşünceler olmak üzere 3 açıdan ele alınmış ve ilköğretim İngilizce öğretmenlerine ihtiyaçlarını ve fikirlerini soran bir anket hazırlanıp uygulanmıştır. Araştırma sonucunda edinilen bulgulara göre, Adapazarı'nda çalışan ilköğretim İngilizce öğretmenleri; İngilizce yeterliliğinde konuşma, kelime bilgisini artırma ve kültürel bilgi edinmek için eğitim almak istediklerini belirtmişlerdir. Dil öğretimi konusunda ise konuşma, dinleme ve yazma becerilerini öğretebilmek için hizmet içi eğitime ihtiyaç duyduklarını ve bu eğitimleri çalıştıkları okullarda, 1120 kişilik sınıflarda, İngilizce olarak almak istediklerini belirtmişlerdir.