İnternet destekli araştırma etkinliklerinin ilköğretim ıv. sınıf öğrencilerinin internet okur-yazarlık düzeylerine ve akademik başarılarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Öğrenci: AYŞİN GAYE ÜSTÜN

Danışman: MEHMET AKİF OCAK

Özet:

Bu araştırmanın amacı; ilköğretim öğrencilerinin yeni eğitimöğretim sisteminde internetten ne düzeyde yararlandıklarını, internet okur-yazarlık düzeylerini ve internet destekli araştırma etkinliklerinin akademik başarılarına etkisini incelemektir. Bu amaçla ilköğretim IV. sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Canlılar Dünyasını Gezelim, Tanıyalım ünitesinde internet destekli araştırma etkinlikleri hazırlanmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu Düzce ilindeki bir ilköğretim okulunda 4. sınıfta okuyan 96 öğrenci oluşturmaktadır. Nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı araştırmanın, nicel verilerini internet okur-yazarlık seviye belirleme testi ve akademik başarı testi, nitel verilerini ise öğretmen gözlem formu ve öğretmen-öğrencilerle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler oluşturmuştur. Görüşmeler sesli ve görüntülü olarak kayıt altına alınarak öğrencilerin interneti araştırma için kullanırken bilinçli olarak hareket edip etmedikleri derinlemesine incelenmiştir. Araştırma sonucunda; internet destekli araştırma etkinlikleri ile işlenen dersin öğrencilerin akademik başarısını arttırmada geleneksel öğretim yöntemine göre daha etkili olduğu görülmüştür. Ayrıca internet destekli araştırma etkinlikleri ile işlenen ders, öğrencilerin internet okur-yazarlık seviyelerini de olumlu yönde etkilemiştir. Bu araştırma sonucunda okulların, internet destekli araştırma etkinlikleri uygulanmasına olanak sağlayacak donanımlara sahip hale getirilmesi, okullarda internet alt yapısının iyileştirilmesi, öğretmenlere derslerde internet destekli araştırma etkinliklerini kullanmaya yönelik yetiştirme programları verilmesi önerilmektedir.