Kosova'da Türkçe eğitimi gören dokuzuncu sınıf öğrencilerin Türkçe dersi başarı düzeyi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: DOĞUŞ MURAT KARDAŞ

Danışman: FAHRİ TEMİZYÜREK

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Kosovazda devlet okullarının ilköğretim ikinci kademe 9. sınıfta Türkçe eğitim gören öğrencilerin, Türkiyezde ilköğretim ikinci kademe 8. sınıfta eğitim gören öğrenciler için MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) tarafından uygulanan TEOG (Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş) Türkçe sınavında, gösterdikleri başarı düzeyinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesidir. Bu araştırma, 2014 yılı Ekim ayında yapılan bir ön çalışma ve 2015 yılı Ocak ayında yapılan bir ana uygulama ile oluşturulmuştur. Araştırmaya ilişkin çalışmalar; Türklerin ağırlıkta yaşadığı Mamuşazda Mamuşa Anadolu İlköğretim Okulunda yapılmıştır. Kosovalı Türk öğrencilerin aldıkları eğitimle, Türkiyezde uygulanan seviyelerine denk bir sınavda, Türkçe dersi başarı düzeylerini ölçmek amacıyla; MEBzin 26 Kasım 2014 tarihinde kendisine bağlı okullarda uyguladığı 8. Sınıf Türkçe Ortak Sınavı, Mamuşa Anadolu İlköğretim Okulu 9. Sınıf öğrencileri üzerinde uygulanmıştır. 81 öğrencinin, 20 adet çoktan seçmeli Türkçe sorusuna verdiği cevaplar ile kişisel bilgi formları incelenmiştir. Bunun sonucunda Kosovalı Türk öğrencilerin TEOG başarı düzeylerinin düşük olduğu tespit edilmiştir. Buna karşın, Kosovalı Türk öğrencilerin Türkçe ders notlarının yüksek olmasına rağmen (notlar gerçeği yansıtmamaktadır) başarılı bir Türkçe eğitiminin gerçekleştirilemediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, Kosovazdaki Türkçe eğitiminin dünü, bugünü ve geleceği de ele alınarak bu konuda tespit edilen sorunlara yönelik çözüm önerilerine de yer verilmiştir.