Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, EĞİTİM BİLİMLERİ ANABİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Betül Sağlam
Danışman: Halime Şenay Şen
Özet:
Bu çalışmanın amacı, 2010-2019 yılları arasında matematik eğitimi alanında yayınlanan
makaleleri farklı değişkenler açısından analiz etmek, son yıllarda matematik eğitimi
araştırmalarının genel çerçevesini çizmek ve ileride yapılacak çalışmalara örnek olmaktır.
Araştırma kapsamında, Dergipark veri tabanında yer alan Matematik Eğitimi Dergisi
(MATDER), Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi
(NEF-EFMED) ve Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi (TÜRKBİLMAT)
taranmış, araştırma amacına uygun olan makaleler (n:259) incelenmiştir. Doküman inceleme
formuna; makalelerin üniversitelere, öğrenme alanlarına, konularına, araştırma
yöntemlerine, araştırma desenlerine, eğitim kademelerine, örneklem grubu, veri toplama
aracı ve veri analizi yöntemlerine göre dağılımları işlenmiştir. Bulgular frekans, yüzde
tabloları ve grafiklerle sunulmuş ve yorumlanmıştır. Ulaşılan bulgulara göre; matematik
eğitimi alanında en çok yayın Karadeniz Teknik Üniversitesinde yapılmıştır. Tüm eğitim
kademelerinde sayılar, işlemler ve cebir öğrenme alanlarında çalışmaların çoğunlukta
olduğu; konu olarak en çok problem çözme üzerine yoğunlaşıldığı belirlenmiştir.
Çalışmaların çoğunluğunda nitel araştırma yönteminin kullanıldığı görülmüştür. Ayrıca nitel
çalışmalarda en fazla durum, nicel çalışmalarda tarama, karma çalışmalarda ise açıklayıcı
desenin tercih edildiği saptanmıştır. Araştırmalar en çok üniversite kademesinde yapılmış ve
örneklem grubu olarak lisans öğrencileri tercih edilmiştir. Verilerin toplanmasında açık uçlu
başarı testleri; veri analizi yöntemi olarak ise daha çok içerik analizi yapılmıştır.
Anahtar Kelimeler : Matematik Eğitimi, Matematik Öğretimi, Eğitim Araştırmaları