MATEMATİK EĞİTİMİ ALANINDA YAYINLANAN MAKALELERİN FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN ANALİZİ (2010-2019 YILLARI ARASINDA


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, EĞİTİM BİLİMLERİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Betül Sağlam

Danışman: Halime Şenay Şen

Özet:

Bu çalışmanın amacı, 2010-2019 yılları arasında matematik eğitimi alanında yayınlanan

makaleleri farklı değişkenler açısından analiz etmek, son yıllarda matematik eğitimi

araştırmalarının genel çerçevesini çizmek ve ileride yapılacak çalışmalara örnek olmaktır.

Araştırma kapsamında, Dergipark veri tabanında yer alan Matematik Eğitimi Dergisi

(MATDER), Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi

(NEF-EFMED) ve Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi (TÜRKBİLMAT)

taranmış, araştırma amacına uygun olan makaleler (n:259) incelenmiştir. Doküman inceleme

formuna; makalelerin üniversitelere, öğrenme alanlarına, konularına, araştırma

yöntemlerine, araştırma desenlerine, eğitim kademelerine, örneklem grubu, veri toplama

aracı ve veri analizi yöntemlerine göre dağılımları işlenmiştir. Bulgular frekans, yüzde

tabloları ve grafiklerle sunulmuş ve yorumlanmıştır. Ulaşılan bulgulara göre; matematik

eğitimi alanında en çok yayın Karadeniz Teknik Üniversitesinde yapılmıştır. Tüm eğitim

kademelerinde sayılar, işlemler ve cebir öğrenme alanlarında çalışmaların çoğunlukta

olduğu; konu olarak en çok problem çözme üzerine yoğunlaşıldığı belirlenmiştir.

Çalışmaların çoğunluğunda nitel araştırma yönteminin kullanıldığı görülmüştür. Ayrıca nitel

çalışmalarda en fazla durum, nicel çalışmalarda tarama, karma çalışmalarda ise açıklayıcı

desenin tercih edildiği saptanmıştır. Araştırmalar en çok üniversite kademesinde yapılmış ve

örneklem grubu olarak lisans öğrencileri tercih edilmiştir. Verilerin toplanmasında açık uçlu

başarı testleri; veri analizi yöntemi olarak ise daha çok içerik analizi yapılmıştır.

Anahtar Kelimeler : Matematik Eğitimi, Matematik Öğretimi, Eğitim Araştırmaları