Örgütsel adalet ile iş doyumu arasındaki ilişki: Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: YILMAZ YILDIZHAN

Danışman: FERUDUN SEZGİN

Özet:

Bu çalışmanın amacı, örgütsel adalet algıları ile iş doyumu arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmaya Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü'nde çalışan 412 personel katılmıştır. Örgütsel adalet algıları ve iş doyumlarını belirlemek üzere ilişkisel bir çalışma modelinde tasarlanan bu araştırmada, örgütsel adalet algılarının ölçülmesi için Moorman (1991) tarafından tasarlanan 18 maddelik ölçek kullanılmıştır. Bu ölçek örgütsel adalet algısını üç boyutta (prosedürel, etkileşimsel ve dağıtımsal) ele almaktadır. Katılımcıların iş doyumlarını ölçmek için de Weiss, Dawis, England ve Lofguist (1967) tarafından geliştirilen Minnesota İş Doyumu Ölçeği (Minnesota Satisfaction Questionnaire - MSQ) kullanılmıştır. Ölçek iş doyumunu içsel doyum ve dışsal doyum olmak üzere iki boyutta ele almaktadır. Araştırma sonuçlarına göre katılımcıların örgütsel adalet algıları ile iş doyumu arasında pozitif yönde bir ilişki vardır. Prosedürel adalet ve etkileşimsel adalet değişkenlerinin içsel ve dışsal doyum puanlarının açıklanmasında anlamlı yordayıcılar oldukları görülmektedir. Çalışanların prosedürel ve etkileşimsel adalet algılarının iş doyumu üzerinde dağıtım adaletinden daha yüksek bir ilişki düzeyine sahip olduğu saptanmıştır. Bayan çalışanların içsel ve dışsal doyum düzeylerinin erkeklere oranla daha yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca, katılımcıların içsel ve dışsal doyum düzeyleri hizmet yılına bağlı olarak anlamlı farklılık göstermektedir.