Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Öğrenci: HALİL YILDIZTEKİN
Danışman: SEDA HATİPOĞLU
Özet:Günümüzde pek çok aktivitenin yığılma alanı olan kentler, ulusların sürdürülebilir kalkınma konusundaki politikalarının da odağında yer almaktadır. Her bir kentsel halkayı birbirine bağlayan ulaşım sistemleri şüphesiz sürdürülebilir kentsel gelişmenin en önemli ayağını oluşturmaktadır. Dünya enerjisinin %25'ini, toplam petrol üretiminin yarısını kullanan ve dünya üzerinde sera gazı salımının da %25'ni oluşturan ulaşım sektörünün küresel ısınmayı tetikleyen birinci etken olacağı tahmin edilmektedir. Sürdürülebilir ulaşım politikalarının temel amacı kentlilerin refahına hizmet edebilme olmalıdır. Dünyada uygulanan kent içi sürdürülebilir ulaşım politikaları incelendiğinde, tamamında kent içi ulaşımın tek elden ve etkin bir şekilde yönetildiği görülmektedir. Bu politikalarda, otomobil kullanımı caydırıcı, yaya, bisiklet ve toplu taşım teşvik edici yöntemler uygulanmaktadır. Sürdürülebilir ulaşım temelini oluşturan toplu taşım sistemleri içinde Banliyö Tren Sistemi yüksek kapasitesi ve diğer kent içi raylı sistemlere göre düşük maliyetli olması ile büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmada banliyö tren sisteminin dünyadaki örnekleri incelenmiş, bu örnekler ışığında Ankara Banliyö Tren sisteminin kapasite ve etkinliğini artırmak için bir model önerisi geliştirilmiştir.