Üniversiteler için Arapça yaratıcı yazma: Öğretim programı ve atölye tasarımları


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: AYŞE HÜMEYRA RIZVANOĞLU

Danışman: MEHMET HAKKI SUÇİN

Özet:

Genelde yabancı dil öğretiminde olduğu gibi özelde Arapça öğretiminde de son halka olarak kabul edilen yazma becerisinin öğretiminde izlenen yollar, gelişmeye ve değişmeye muhtaçtır. Bu nedenle özellikle Arapçayı meslek yaşamlarında kullanmak üzere eğitim alan üniversite öğrencilerinin, mezun olmadan önce bu dille özgün metinler oluşturabilecekleri bir öğretim programına ihtiyaçları bulunmaktadır. Hâlihazırda üniversitelerde yapılan Arapça öğretimi mercek altına alındığında bu ihtiyaç, açıkça görülmektedir. Bu çalışmada, bahsedilen ihtiyaçların belirlenmesi adına, aktif olarak Arapça öğretimi yapan üniversitelerin Arapça yazma ile ilgili öğretim programları incelenmiş, yazma derslerini veren öğretim elemanlarıyla görüşülmüştür. Elde edilen veriler doğrultusunda ise bahsedilen ihtiyacın giderilmesi adına Üniversiteler İçin Arapça Yaratıcı Yazma öğretim programı ve bir akademik yarıyılı kapsayan uygulama atölyeleri tasarlanmıştır. Çalışma; girişi, çalışılan alanla ilgili kuramsal artalanı, izlenen yöntemi, elde edilen bulguları ve bunların yorumlarını, tasarlanan öğretim programını ve atölyeleri, son olarak da tüm çalışmadan elde edilen sonucu ve savı kapsayan altı ana bölümden oluşmaktadır.