Arapça yazılı medyada reklam dilinin incelenmesi ve reklam metinlerinin Arapça öğretiminde kullanımına yönelik öneriler


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: AYŞE İSPİR

Danışman: MUSA YILDIZ

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Arapça yazılı medyada yer alan reklam metinlerini dilbilimsel ve reklam söylemine has bazı özellikler açısından incelemek ve reklamların Arapça öğretiminde kullanılmasına yönelik çeşitli etkinlik önerileri sunmaktır. Çalışma nitel bir araştırma olup, tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini yazılı medya organlarından olan Arapça gazete ve dergilerde yayınlanan reklam metinleri oluştururken örneklemi, son üç yılda yayınlanmış Arapça gazete ve dergilerden alınmış, temizlik, kozmetik, otomobil, çocuk ve çocuk bakımı, konfeksiyon vb. farklı temalara ait doksan iki tane reklam metni oluşturmaktadır. Amaçlı örneklem yoluyla seçilen bu metinler taranarak Arapça yazılı medyada yer alan reklamların dilsel özelliklerine dair veriler elde edilmiştir. Çalışmanın ilk bölümünde iletişim bölümüne ait bir kavram olan reklam, reklam bileşenleri, türleri, araçları, işlevleri ve ilişkili olduğu alanlar hakkında bilgi verilmiştir. İkinci bölümde çeşitli Arap ülkelerinde yayınlanan farklı dergi ve gazetelerden seçilmiş reklam metinleri dilsel olarak incelenmiştir. Çalışmanın son bölümüne ise reklam metinlerinin neden Arapça öğretiminde kullanılması gerektiği hakkında bilgi verilerek giriş yapılmış ardından reklamların Arapça öğretiminde, Avrupa Dil Portfolyosu'nun içerdiği beş dil becerisini (Dinleme, okuma, karşılıklı konuşma, sözlü anlatım ve yazılı anlatım) kapsayacak şekilde kullanılmasına yönelik on sekiz tane etkinlik sunulmuştur. Yapılan incelemeler sonucunda stratejik olarak, ikna ve tüketime yöneltme vb. amaçlarla üretilen Arapça reklamların dilinin, sıradan olmadığı bilakis düz yazıdan çok şiir diline yakın olduğu, üst düzey dilsel kullanımlara sahip olmakla beraber retorik araçlarla bezendiği dikkatleri çekmiştir. Sahip olduğu bu sıra dışı özelliklerle dil sınıfları için zengin birer dilsel materyal olma liyakatine sahip olacağı düşünülen reklamların Arapça öğretiminde kullanımının, öğrencilerin kolayca dikkatlerini çekerek öğretimi daha zevkli, kalıcı ve verimli hale getireceği açıktır. Bu nedenle çalışmanın son bölümünde Arapça öğretmenine, öğretimde reklamlardan nasıl yararlanabileceği konusunda yardımcı olacak ve bu hususta fikir verecek on sekiz tane etkinlik sunulmuştur.