D. Popper Op: 73 nolu metodun viyolonsel literatüründeki eserleri seslendirmeye katkıları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Öğrenci: MURAT KANCA

Danışman: SELÇUK BİLGİN

Özet:

Bu araştırmada, Eğitim Fakültelerinin Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında viyolonsel eğitiminde orta ve ileri düzeylerde kullanılan metotlardan biri olan D. Popper op:73 nolu metodun, öğrencilere çalıştırılan viyolonsel eserlerini yorumlamadaki katkılarını ortaya koymayı amaçlanmıştır. Araştırmada durum tespitine yönelik bir model esas alınmış, veriler anket ve kaynak tarama yoluyla toplanarak işlenmiş, çözüm ve yorumda ise betimsel istatistik yöntemlerden yararlanılmıştır. Araştırmaya ilişkin olarak taranan yurtiçi ve yurtdışı kaynaklarda, D. Popper Op.73 nolu metodun viyolonsel eğitiminde önemli bir yeri olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın evrenini; 2008-2009 öğretim yılında Türkiye' de viyolonsel öğretimi yapılan Atatürk Üniversitesi, Gazi Osman Paşa Üniversitesi, Gazi Üniversitesi, 19 Mayıs Üniversitesi, Pamukkale Üniversitesi, Selçuk Üniversitesi, Uludağ Üniversitesi, Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakülteleri Müzik Eğitimi Bölümleri' ndeki viyolonsel eğitimi veren on üç öğretim elemanı oluşturmaktadır. Kaynak tarama sonucunda elde edilen veriler doğrultusunda; D. Popper Op: 73 nolu metodun, teknik bilgi ve beceri gelişimine katkıları olduğu saptanmış, bu metodun katkı sağlayacağı düşünüldüğü, seslendirilebilecek olan eserlere yönelik örnek literatür listesi belirlenmiş, program analizi ve anketle sağlanan verilerin çözümlenmesiyle elde edilen bulguların değerlendirilmesi sonucunda; D. Popper Op: 73 nolu viyolonsel metodunun, araştırmaya katılan hocalar tarafından en çok çalınan ve çalıştırılan eserlere teknik, ritmik ve melodik katkıları olduğu saptanmıştır. Araştırmanın sonucuna göre D. Popper' in söz konusu eseri, orta ve üstü düzeylerde viyolonsel repertuarında karşılaşılacak müzikal sorunların çözümünde etkin bir rol oynaması nedeniyle, çok daha geniş bir kullanım alanına sahip olması gerektiği kanaatine varılmıştır.