Görme engelliler okulunda öğrenim gören öğrencilerin sağlık sorunlarının tarama ile belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Öğrenci: DİLAY AÇIL

Danışman: SULTAN AYAZ ALKAYA

Özet:

Engellilik, çocukluk çağında önemli ve evrensel sağlık önceliklerinden biri olarak kabul edilmektedir. Okul çağı döneminde sağlıklı çocuklar ve gençlerle birlikte engelli öğrenciler de sağlık hizmeti almaya gereksinim duymaktadırlar. Bu araştırma, görme engelliler okulunda öğrenim gören öğrencilerin sağlık sorunlarını tarama ile belirlemek amacıyla kesitsel olarak yapılmıştır. Araştırmanın evrenini görme engelliler ilköğretim okulunda öğrenim gören öğrenciler (N:99) oluşturmuştur. Çalışmaya katılmayı kabul eden ve velileri tarafından izin verilen toplam 74 öğrenci örnekleme alınmıştır. Verilerin toplanmasında soru formu ve tarama formu kullanılmıştır. Veriler, Mart- Mayıs 2011 tarihleri arasında toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde frekans dağılımları, yüzde değerleri, ortalama, standart sapma ve ki-kare testi kullanılmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 10.43±2.9 olup; %58 i 12 yaş altında, %48.6 sı erkektir. Öğrencilerin yaşa ve cinse göre boy değerlendirmesinde %90.5 inin ( ±SS:140.57 ±17.39 cm; min:101, max:176 cm); kilo değerlendirmesinde %83.8 inin ( ±SS: 39.89 ±15.39 kg; min:13.4, max:94.6kg) normal (3. ve 97. Persantil arası) olduğu belirlenmiştir. Beden kitle indeksine göre; öğrencilerin %64.9 u normal kiloludur. Öğrencilerin % 91.8 inin sistolik kan basıncının ( ±SS:101.85±11.82 mmHg), %93.2 sinin diyastolik kan basıncının ( ±SS:61.49±10.8 mmHg) normal olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin dmf-t indeksine göre %55.4 ünün ağız- diş sağlığı iyi ( ±SS:3.29±2.29), %27 sinin işitme sorunu ve %39.2 sinin skolyoz açısından riskli olduğu belirlenmiştir. Bu bulgular, okul sağlığı hizmetleri açısından özel bir grup olan engelli öğrencilere yönelik kapsamlı sağlık taramalarının yapılmasında okul sağlığı hemşiresinin rolünü ortaya koymaktadır. Görme engelli çocuk ve gençlere yönelik boy- kilo, kan basıncı, ağız- diş sağlığı, işitme ve skolyoz taramalarının yapılması önerilmektedir.